01
de juny
de
2016, 15:39
Actualitzat:
02
de juny,
19:36h
L'exalcalde d'Amposta, Manel Ferré (CiU), hauria cobrat fraudulentament 23.630,89 euros en dietes de l'Ajuntament i diversos organismes públics dels quals formava part entre els anys 2011 i 2014. Així ho revela un informe dels Mossos d'Esquadra encarregat per la titular del jutjat número 2 d'Amposta, i al qual ha tingut accés l'ACN, dins de les diligències prèvies en les quals Ferré figura com a investigat per malversació de cabals públics arran la denúncia presentada l'any passat pel regidor German Ciscar.
El document detalla com l'exalcalde reclamava i acabava percebent d'altres administracions el cost de desplaçaments que ja havien estat sufragats amb mitjans de Consorci de Salut i Social de Catalunya (CSC), que encara presidix. Així, i via una doble imputació "irregular", l'Ajuntament d'Amposta li va arribar a abonar 13.828,43 euros durant quatre anys. En alguns casos, les despeses haurien estat pagades fins a tres cops: de fet, segons els Mossos, també va percebre, per motius i dates coincidents, 9.802,46 euros d'altres ens públics en els quals participava o formava part dels òrgans de direcció. En este sentit, la jutgessa ha oferit a l'Institut Català de la Salut (ICS) si es vol personar en el cas com a perjudicat. Paral·lelament ha reclamat a la interventora municipal un informe exhaustiu sobre el cobrament de dietes de l'exalcalde, també en l'exercici d'altres càrrecs que, majoritàriament, no estaven vinculats a la seua condició de representant municipal.
Segons ja va avançar l'ACN, el 16 de setembre passat agents dels Mossos es van personar, per ordre judicial i de forma simultània, a les seus de diverses administracions i organismes amb els quals estava vinculat Ferré –entre els quals, el mateix Ajuntament i el CSC- amb l'objectiu de requerir documentació exhaustiva sobre la seua participació en actes i reunions, així com del cobrament de dietes, despeses i quilometratges en qualitat de membre d'alguns dels òrgans d'estos ens. El resultat és el detallat informe elaborat per la Divisió d'Investigació Criminal dels Mossos que xifra en 23.630,89 euros la quantitat que l'exalcalde de CiU hauria cobrat traslladant a l'Ajuntament i, en alguns casos, simultàniament a altres administracions i entitats públiques, una part important de les mateixes despeses per desplaçaments pels seus càrrecs que durant estos quatre anys el CSC ja li havia sufragat amb els seus mitjans. Tant Ferré, en qualitat d'investigat, així com altres testimonis, han declarat ja davant de la titular del jutjat número dos d'Amposta que instruïx el cas.
Alcalde d'Amposta entre 2007 i 2015, metge de professió, Ferré acumulava també nombrosos càrrecs en òrgans rectors o consells d'administració d'ens vinculats al món sanitari –el grup Sagessa, l'Institut Català de la Salut, el Sistema d'Emergències Mèdiques, el Servei Català de la Salut o l'Agència de Salut Pública de Catalunya-, al municipalisme –l'Associació Catalana de Municipis i la Federació Catalana de Municipis- o l'Agència Catalana de l'Aigua. La seua projecció més enllà de l'àmbit local va fer un salt a partir de final de juliol del 2011, quan va ser nomenat president del CSC, un ens de caràcter local i base associativa, càrrec que va renovar este 2015 passat. Segons han confirmat fonts municipals, en la majoria d'estos casos, com és el cas de l'esmentat Consorci, la seua participació en actes i reunions no es derivava de la condició d'alcalde o representant de l'Ajuntament d'Amposta en estos organismes, condició per a la qual hauria d'haver estat designat expressament pel ple.
L'informe policial, precisament, se centra en la comparació i creuament de dades entre este organisme i l'Ajuntament –inclosos factures, tiquets i extractes de targetes de crèdit-, que concentra el gruix principal de les irregularitats denunciades. Pràcticament des del seu nomenament com a president, Ferré va disposar d'una targeta de crèdit de l'organisme amb la qual, segons els Mossos, finançava la benzina i els costos de desplaçament amb el vehicle particular. Amb tot, l'informe constata ja que l'any 2011 les despeses en dietes coincidents cobrades a l'Ajuntament ascendien als 2.938,82 euros, després de presentar les factures i tiquets d'allotjaments, àpats, autopista, aparcament i quilometratge. La comparació deixa fora els casos en els quals Ferré va justificar el pagament amb targetes de crèdit pròpies o de la seua parella.
Cotxe i targeta per cobrir despeses
A partir del mes de febrer del 2012, el CSC va posar a disposició de Ferré un cotxe d'empresa, un Range Rover Evoque, per als viatges que requerís l'exercici del seu càrrec, fet pel qual ja no tenia dret a rebre cap remuneració per quilometratges. Fins i tot, i segons els Mossos, utilitzava la targeta de crèdit assignada per cobrir de forma "habitual" no només la despesa de carburant del vehicle del Consorci sinó també la del seu particular. Malgrat això, l'informe subratlla que no va deixar de facturar el cost dels quilometratges complerts simultàniament a l'Ajuntament. De fet, durant este exercici va percebre de les arques municipals 5.358,79 euros en despeses ja sufragades anteriorment, 4.212,30 de les quals corresponien a quilometratges –a raó de 0,19 euros el quilòmetre. L'informe constata que per justificar els viatges davant del consistori, l'exalcalde aportava, fins i tot, tiquets d'aparcament on havia quedat registrada la matrícula del vehicle cedit pel CSC. L'any 2013, la xifra total presumptament defraudada per duplicitat entre els dos ens va arribar als 3.991,31 euros i 1.539,95 el 2014. Precisament, a l'octubre del 2013, Ferré va rebre del Consorci una targeta Via T, moment a partir del qual va deixar de passar les despeses d'autopista a l'Ajuntament.
Si bé els investigadors remarquen que "només s'han pogut constatar irregularitats a l'hora de cobrar dietes en els càrrecs d'alcalde i president del Consorci", els investigadors deixen constància explícita de l'existència de 9.802,46 euros bruts -del total de 37.333,69 rebuts per Ferré en concepte d'assistència als diferents ens dels quals formava part al llarg d'estos quatre anys- que coincidixen amb les mateixes dates i raons de servei per les quals va sol·licitar també el seu pagament a l'Ajuntament d'Amposta i havien estat ja finançades pel CSC. Es tracta de dietes percebudes de l'Associació Catalana de Municipis, l'Agència de Salut Pública, l'Institut Català de la Salut (ICS), GINSA –grup Sagessa- així com del Sistema d'Emergències Mèdiques (SEM). És a dir, l'exalcalde hauria cobrat dos cops per una mateixa dieta que ja li hauria sufragat prèviament l'entitat social i sanitària que presidix.
Arran del contingut de l'informe policial, el titular del jutjat número 2 d'Amposta ha oferit a l'ICS poder-se persona com a perjudicat en el procediment. Paral·lelament, ha requerit també recentment a la interventora de l'Ajuntament un informe exhaustiu sobre el procediment de pagament de dietes i despeses a l'alcalde en el període de quatre anys investigats i si tot plegat s'ajusta a la legalitat. El jutge vol saber quin sistema s'utilitzava per a la justificació i el seu pagament, així com, si existia la possibilitat d'imputar doblement un mateix concepte de despesa a diferents administracions, com seria el cas. També inquirix sobre si s'ajusta a la llei que el consistori hagués de pagar dietes a l'alcalde per assistir a reunions o actes d'altres administracions públiques, que en bona part no estarien vinculades a les atribucions del seu càrrec electe o acordades pel ple i per les quals rebria compensacions també d'estos organismes.
'Llamàntol, filet i Rioja'
Estos eren, precisament, alguns dels punts que volia esclarir el regidor German Ciscar –vinculat anteriorment a Plataforma per Catalunya- amb la denúncia que va presentar l'abril del 2015 als jutjats d'Amposta per suposada malversació de cabals públics. Argumentava que Ferré percebia dietes municipals per càrrecs que no tenien "cap lligam" amb l'alcaldia. De fet, tant Ciscar com el grup municipal d'ERC –llavors a l'oposició i, ara, al govern municipal- havien qüestionat en diverses ocasions al ple que el consistori s'hagués de fer càrrec d'estes despeses, propostes que mai van prosperar gràcies a la majoria absoluta convergent.
El mateix regidor denunciant va calcular que Ferré havia generat una despesa de 18.000 euros al consistori per uns 160 viatges a Barcelona i denunciava que molts no estaven vinculats a les funcions d'alcalde. Entre els casos concrets, citava explícitament el cas d'un viatge i sopar a Barcelona, el 28 de juliol del 2011, amb l'exregidora de Serveis Socials, Laia Subirats, per al nomenament de Ferré com a president del CSC, amb una despesa de 140,95 euros. També una reunió amb l'expresident de l'ens, Ramon Bagó, el 4 de juliol del 2011, que hauria costat 206,20 euros inclòs un àpat amb "llamàntol, filet i -vi- Rioja Bordón". Els dies 7 i 8 de febrer del 2012, Ferré hauria passat una altra despesa de 122,55 euros per una tapa de pernil ibèric i cervesa en un establiment de Barcelona. Ciscar va remarcar que, just després de la denúncia al jutjat, Ferré va deixar de passar dietes al consistori.
Desajustos i inexactituds, segons Ferré
Preguntat per l'ACN, Ferré ha reconegut que va declarar com a investigat fa pocs dies al jutjat número 2 d'Amposta, un tràmit del qual, assegura, en va sortir "satisfet" perquè Fiscalia hauria demanat una ampliació de la informació. L'exalcalde i president del CSC ha evitat entrar a abordar els termes concrets del contundent informe dels Mossos –amb l'argument que es tracta d'un assumpte judicialitzat-, però sosté que el document conté "apartats que no s'ajusten a la realitat i inexactituds" que podrà "documentar". "Estic amb la consciència molt tranquil·la. He actuat sempre en benefici de l'Ajuntament d'Amposta i ho puc demostrar", ha assegurat. En este sentit, Ferré ha volgut reclamar que es respecte la seua "presumpció d'innocència" i veu "interessos polítics" darrere del cas. Ha recordat que les tres denúncies que Ciscar havia presentat contra ell amb anterioritat, per altres assumptes relacionats amb la seua gestió com a alcalde, van acabar sent arxivades als jutjats i espera que esta seguisca el mateix camí. "Confio en la justícia. Estic tranquil", ha insistit.
El document detalla com l'exalcalde reclamava i acabava percebent d'altres administracions el cost de desplaçaments que ja havien estat sufragats amb mitjans de Consorci de Salut i Social de Catalunya (CSC), que encara presidix. Així, i via una doble imputació "irregular", l'Ajuntament d'Amposta li va arribar a abonar 13.828,43 euros durant quatre anys. En alguns casos, les despeses haurien estat pagades fins a tres cops: de fet, segons els Mossos, també va percebre, per motius i dates coincidents, 9.802,46 euros d'altres ens públics en els quals participava o formava part dels òrgans de direcció. En este sentit, la jutgessa ha oferit a l'Institut Català de la Salut (ICS) si es vol personar en el cas com a perjudicat. Paral·lelament ha reclamat a la interventora municipal un informe exhaustiu sobre el cobrament de dietes de l'exalcalde, també en l'exercici d'altres càrrecs que, majoritàriament, no estaven vinculats a la seua condició de representant municipal.
Segons ja va avançar l'ACN, el 16 de setembre passat agents dels Mossos es van personar, per ordre judicial i de forma simultània, a les seus de diverses administracions i organismes amb els quals estava vinculat Ferré –entre els quals, el mateix Ajuntament i el CSC- amb l'objectiu de requerir documentació exhaustiva sobre la seua participació en actes i reunions, així com del cobrament de dietes, despeses i quilometratges en qualitat de membre d'alguns dels òrgans d'estos ens. El resultat és el detallat informe elaborat per la Divisió d'Investigació Criminal dels Mossos que xifra en 23.630,89 euros la quantitat que l'exalcalde de CiU hauria cobrat traslladant a l'Ajuntament i, en alguns casos, simultàniament a altres administracions i entitats públiques, una part important de les mateixes despeses per desplaçaments pels seus càrrecs que durant estos quatre anys el CSC ja li havia sufragat amb els seus mitjans. Tant Ferré, en qualitat d'investigat, així com altres testimonis, han declarat ja davant de la titular del jutjat número dos d'Amposta que instruïx el cas.
Alcalde d'Amposta entre 2007 i 2015, metge de professió, Ferré acumulava també nombrosos càrrecs en òrgans rectors o consells d'administració d'ens vinculats al món sanitari –el grup Sagessa, l'Institut Català de la Salut, el Sistema d'Emergències Mèdiques, el Servei Català de la Salut o l'Agència de Salut Pública de Catalunya-, al municipalisme –l'Associació Catalana de Municipis i la Federació Catalana de Municipis- o l'Agència Catalana de l'Aigua. La seua projecció més enllà de l'àmbit local va fer un salt a partir de final de juliol del 2011, quan va ser nomenat president del CSC, un ens de caràcter local i base associativa, càrrec que va renovar este 2015 passat. Segons han confirmat fonts municipals, en la majoria d'estos casos, com és el cas de l'esmentat Consorci, la seua participació en actes i reunions no es derivava de la condició d'alcalde o representant de l'Ajuntament d'Amposta en estos organismes, condició per a la qual hauria d'haver estat designat expressament pel ple.
L'informe policial, precisament, se centra en la comparació i creuament de dades entre este organisme i l'Ajuntament –inclosos factures, tiquets i extractes de targetes de crèdit-, que concentra el gruix principal de les irregularitats denunciades. Pràcticament des del seu nomenament com a president, Ferré va disposar d'una targeta de crèdit de l'organisme amb la qual, segons els Mossos, finançava la benzina i els costos de desplaçament amb el vehicle particular. Amb tot, l'informe constata ja que l'any 2011 les despeses en dietes coincidents cobrades a l'Ajuntament ascendien als 2.938,82 euros, després de presentar les factures i tiquets d'allotjaments, àpats, autopista, aparcament i quilometratge. La comparació deixa fora els casos en els quals Ferré va justificar el pagament amb targetes de crèdit pròpies o de la seua parella.
Cotxe i targeta per cobrir despeses
A partir del mes de febrer del 2012, el CSC va posar a disposició de Ferré un cotxe d'empresa, un Range Rover Evoque, per als viatges que requerís l'exercici del seu càrrec, fet pel qual ja no tenia dret a rebre cap remuneració per quilometratges. Fins i tot, i segons els Mossos, utilitzava la targeta de crèdit assignada per cobrir de forma "habitual" no només la despesa de carburant del vehicle del Consorci sinó també la del seu particular. Malgrat això, l'informe subratlla que no va deixar de facturar el cost dels quilometratges complerts simultàniament a l'Ajuntament. De fet, durant este exercici va percebre de les arques municipals 5.358,79 euros en despeses ja sufragades anteriorment, 4.212,30 de les quals corresponien a quilometratges –a raó de 0,19 euros el quilòmetre. L'informe constata que per justificar els viatges davant del consistori, l'exalcalde aportava, fins i tot, tiquets d'aparcament on havia quedat registrada la matrícula del vehicle cedit pel CSC. L'any 2013, la xifra total presumptament defraudada per duplicitat entre els dos ens va arribar als 3.991,31 euros i 1.539,95 el 2014. Precisament, a l'octubre del 2013, Ferré va rebre del Consorci una targeta Via T, moment a partir del qual va deixar de passar les despeses d'autopista a l'Ajuntament.
Si bé els investigadors remarquen que "només s'han pogut constatar irregularitats a l'hora de cobrar dietes en els càrrecs d'alcalde i president del Consorci", els investigadors deixen constància explícita de l'existència de 9.802,46 euros bruts -del total de 37.333,69 rebuts per Ferré en concepte d'assistència als diferents ens dels quals formava part al llarg d'estos quatre anys- que coincidixen amb les mateixes dates i raons de servei per les quals va sol·licitar també el seu pagament a l'Ajuntament d'Amposta i havien estat ja finançades pel CSC. Es tracta de dietes percebudes de l'Associació Catalana de Municipis, l'Agència de Salut Pública, l'Institut Català de la Salut (ICS), GINSA –grup Sagessa- així com del Sistema d'Emergències Mèdiques (SEM). És a dir, l'exalcalde hauria cobrat dos cops per una mateixa dieta que ja li hauria sufragat prèviament l'entitat social i sanitària que presidix.
Arran del contingut de l'informe policial, el titular del jutjat número 2 d'Amposta ha oferit a l'ICS poder-se persona com a perjudicat en el procediment. Paral·lelament, ha requerit també recentment a la interventora de l'Ajuntament un informe exhaustiu sobre el procediment de pagament de dietes i despeses a l'alcalde en el període de quatre anys investigats i si tot plegat s'ajusta a la legalitat. El jutge vol saber quin sistema s'utilitzava per a la justificació i el seu pagament, així com, si existia la possibilitat d'imputar doblement un mateix concepte de despesa a diferents administracions, com seria el cas. També inquirix sobre si s'ajusta a la llei que el consistori hagués de pagar dietes a l'alcalde per assistir a reunions o actes d'altres administracions públiques, que en bona part no estarien vinculades a les atribucions del seu càrrec electe o acordades pel ple i per les quals rebria compensacions també d'estos organismes.
'Llamàntol, filet i Rioja'
Estos eren, precisament, alguns dels punts que volia esclarir el regidor German Ciscar –vinculat anteriorment a Plataforma per Catalunya- amb la denúncia que va presentar l'abril del 2015 als jutjats d'Amposta per suposada malversació de cabals públics. Argumentava que Ferré percebia dietes municipals per càrrecs que no tenien "cap lligam" amb l'alcaldia. De fet, tant Ciscar com el grup municipal d'ERC –llavors a l'oposició i, ara, al govern municipal- havien qüestionat en diverses ocasions al ple que el consistori s'hagués de fer càrrec d'estes despeses, propostes que mai van prosperar gràcies a la majoria absoluta convergent.
El mateix regidor denunciant va calcular que Ferré havia generat una despesa de 18.000 euros al consistori per uns 160 viatges a Barcelona i denunciava que molts no estaven vinculats a les funcions d'alcalde. Entre els casos concrets, citava explícitament el cas d'un viatge i sopar a Barcelona, el 28 de juliol del 2011, amb l'exregidora de Serveis Socials, Laia Subirats, per al nomenament de Ferré com a president del CSC, amb una despesa de 140,95 euros. També una reunió amb l'expresident de l'ens, Ramon Bagó, el 4 de juliol del 2011, que hauria costat 206,20 euros inclòs un àpat amb "llamàntol, filet i -vi- Rioja Bordón". Els dies 7 i 8 de febrer del 2012, Ferré hauria passat una altra despesa de 122,55 euros per una tapa de pernil ibèric i cervesa en un establiment de Barcelona. Ciscar va remarcar que, just després de la denúncia al jutjat, Ferré va deixar de passar dietes al consistori.
Desajustos i inexactituds, segons Ferré
Preguntat per l'ACN, Ferré ha reconegut que va declarar com a investigat fa pocs dies al jutjat número 2 d'Amposta, un tràmit del qual, assegura, en va sortir "satisfet" perquè Fiscalia hauria demanat una ampliació de la informació. L'exalcalde i president del CSC ha evitat entrar a abordar els termes concrets del contundent informe dels Mossos –amb l'argument que es tracta d'un assumpte judicialitzat-, però sosté que el document conté "apartats que no s'ajusten a la realitat i inexactituds" que podrà "documentar". "Estic amb la consciència molt tranquil·la. He actuat sempre en benefici de l'Ajuntament d'Amposta i ho puc demostrar", ha assegurat. En este sentit, Ferré ha volgut reclamar que es respecte la seua "presumpció d'innocència" i veu "interessos polítics" darrere del cas. Ha recordat que les tres denúncies que Ciscar havia presentat contra ell amb anterioritat, per altres assumptes relacionats amb la seua gestió com a alcalde, van acabar sent arxivades als jutjats i espera que esta seguisca el mateix camí. "Confio en la justícia. Estic tranquil", ha insistit.