Música electrònica, dansa i improvisació són tres pilars de l'espectacle Ressonàncies deltaiques este dissabte al Deltebre Dansa. La proposta neix de la fusió amb un altre festival ebrenc de referència, l'Eufònic. En l'actuació, els dos festivals han explorat sonoritats que apareixen en les disciplines artístiques de cada esdeveniment després d'un procés creatiu de més de tres mesos. Així, els ballarins han improvisat sobre una base visual i sonora creada específicament per aquest espai. "No és un espectacle que s'hagi fet en un altre lloc i es reprodueixi aquí, sinó que s'està acabant a la carpa", ha matisat Roberto Olivan, fundador de Deltebre Dansa. Ambdues direccions coincideixen a imaginar futures col·laboracions.
La d'este dissabte ha estat una proposta inèdita gestada entre el Deltebre Dansa i l'Eufònic sota la direcció artística de LaurentDelforge i amb l'actuació en directe de l'artista visual YannickJaquet i el músic TobiaTauber. Els ballarins ChingYing i BBoyIssue han aportat la dosi d'improvisació en una peça que han escoltat per primera vegada aquest vespre en l'assaig general per conèixer "la textura, el tempo i l'estructura" de l'espectacle. D'esta manera, es tracta d'una actuació que s'ha creat específicament per a la carpa ubicada al parc del riu de Deltebre, en un exercici "d'atreviment", en paraules del director artístic i fundador de Deltebre Dansa, Roberto Olivan.
És el primer cop que els dos festivals ebrencs col·laboren en un espectacle conjunt, que ha implicat més de tres mesos de feina. "Com en totes les relacions, hi ha diferències, però es tracta de buscar punts en comú. Hi ha més idees al calaix que estan guardades per parlar de possibles coses que poden passar en algun moment", ha apuntat el director de l'Eufònic, Vicent Fibla.
Una visió compartida per Olivan, qui ha afegit que una de les dificultats que han hagut de superar en Ressonàncies deltaiques ha estat l'espai on s'ha representat l'espectacle, a la carpa ubicada al parc del riu de Deltebre. "L'hem transformat en un espai que funciona en aquest tipus d'espectacle de dansa contemporània. La part positiva és que s'obren els angles de visió i el contacte entre artista i públic. La part més difícil és que tot funcioni, tota la tècnica, el so, la imatge... són complexitats que ens inspiren per millorar-ho en una pròxima etapa", ha asseverat.
L'Eufònic esprem les últimes hores
En la tretzena edició, l'Eufònic s'ha estès per diferents localitats de les Terres de l'Ebre, amb una programació deslocalitzada i d'avantguarda. A banda de la fusió amb DeltebreDansa, enguany ha col·laborat amb altres entitats i festivals ebrencs. Així, la mostra ha demostrat complicitats i vincles amb el territori, com en són exemple accions de l'EufònicTerra a Paüls i la Sénia, amb l'oli verge d'oliva del Baix Ebre i Montsià i les clementines han protagonitzat experiències sobre paisatge i degustacions de productes locals. L'organització donarà per acabada l'edició d'enguany amb bones sensacions, després de dos caps de setmana d'intensa activitat.
Mentre que enel programa de l'Eufònic s'esgota diumenge al castelldeMiravet després de tota una jornada plena d'activitats en diferents localitats ebrenques, en el cas de Deltebre Dansa, la programació s'allargarà una setmana més. La dinovena edició s'acomiadarà el 21 de juliol, després de dues setmanes on més de 150 ballarins de tot el món experimenten nous llenguatges del moviment a través de tallers, espectacles i formació.