Els dos murals preseleccionats de l'Ametlla de Mar passen a l'última fase del premi a la millor obra d’art urbà del món

Ja es pot accedir a la votació final, amb 50 obres, entre elles les dos que es poden veure a l'Ametlla i una tercera pintada per l'artista local Uri KTHR a Lleó

La reina del mar i Under de sea, els dos grafits que es poden veure a l'Ametlla, entre els millors del món.
La reina del mar i Under de sea, els dos grafits que es poden veure a l'Ametlla, entre els millors del món. | Cedida
Sílvia Berbís
07 de gener de 2025, 18:56
Actualitzat: 22:28h

L’organització d’Efímurs, el festival d’art urbà que se celebra a l’Ametlla de Mar, ha anunciat que les obres “Reina del mar”, de l’artista brasilè Filite, i “Under the sea”, dels artistes madrilenys Asem i Manz han superat l’última fase del certamen que busca premiar la millor obra d’art urbà del món del 2024, ja que han estat nominades entre 50 obres d’arreu. Anualment, la plataforma referència mundial d’art urbà, Street Art Cities, duu a terme la nominació de les millors obres de muralisme de tot el món per a seleccionar-ne la millor a través de la votació per al premi “Best of the Year Award”. Les votacions estan obertes fins el 25 de gener.

L’obra de l’artista brasiler "Reina del mar" ha estat nominada gràcies al que representa i a la seua originalitat captivant tots els públics i jurats. Este mural és la representació de la deïtat Iemanjá, el “orixá” que representa l’energia de la lluna i del mar. Esta figura religiosa prové de la cultura del poble yoruba a Àfrica. Es va expandir per Brasil en el període esclavista, es fusiona amb cultes brasilers i dóna origen a la Umbanda i altres. Iemanjá és coneguda al Brasil com la mare de tots i Reina del mar, protectora de pescadors. Té una profunda connexió amb la Mare de Déu de la Candelera (patrona local de L’Ametlla de Mar) pel seu origen, amb evolucions diferents en diversos punts geogràfics però manté coincidències com el dia de celebració, el dia 2 de Febrer.

El brasiler Filite.
El brasiler Filite.

Filite és un artista visual brasiler nascut l’any 1991. Apassionat per les arts, el 2009 Filite es va submergir al món de l’art urbà i va començar a desenvolupar-se al graffiti. Des de llavors ha anat perfeccionant la tècnica i el concepte. La seva inclinació artística barreja el realisme renaixentista amb un estil abstracte experimental; el resultat d’esta barreja són retrats híbrids i composicions que exploren temes existencialistes. El més destacat a la seua feina són les papallones que porten arquetips de fases de la vida, transformació i resurrecció. Avui l’artista es dedica principalment al muralisme, pintura i il·lustració, diferents mitjans que convergeixen cap a un mateix ideal i identitat.

La reina del mar.
La reina del mar.

Pel que fa a l’obra "Under the sea" dels artistes madrilenys no podia quedar enrere i és que, situada en front de l’escola municipal, esta obra no deixa ningú indiferent. En este mural els artistes van voler representar la seua pròpia versió del clàssic infantil La Sireneta, aportant un enfocament contemporani i divertit, amb un estil urbà característic d’on provenen els artistes. Reinterpretant la fauna marina amb elements propis del graffiti, han aportar un toc juvenil i fresc màgic i únic, en equilibri amb l’energia que desprèn l’Ametlla de Mar.

Under de sea.
Under de sea.

Asem Navarro és un artista urbà que compagina la seva trajectòria com a escriptor de grati amb la seua carrera d’il·lustrador, buscant un equilibri entre la força de l’art urbà i la temprança de la il·lustració més artesanal, creant un contrast ple d’energia. Manz és un amant del dibuix i el còmic, el seu acostament a la cultura urbana va començar als carrers de Madrid, on va descobrir el grati, tècnica a partir de la qual ha representat el seu inesgotable imaginari de personatges, tant animals com diferents persones amb personalitats úniques i originals.

“Des de l’organització d’Efímurs és un honor i un orgull poder presentar dos obres nominades al premi en la que ha estat la primera edició del festival celebrat enguany a l’Ametlla de Mar. Però este reconeixement no seria possible de no haver estat pel talent i la creativitat dels artistes, en Filite, l’Asem i el Manz amb orígens diferents però amb un nexe en comú que és l’amor pel muralisme i les ganes de seguir creixent”, assegura Uri KTHR, membre de l’organització del festival, que afegeix: “Amb estes nominacions, els artistes confirmen la seva posició a l’elit artística mundial”.

Asem i Manz.
Asem i Manz.

Un tercer mural nominat vinculat a l’Ametlla de Mar

Es dóna la circumstància que Uri KTHR també opta al premi per la seua obra "The Messenger", tot i que en este cas no està pintada en cap façana de l’Ametlla de mar, on resideix este artista, sinó a La Bañeza -Lleó. L’obra “The Messenger” d’Uri KTHR, reconeguda pel seu estil únic i el seu potent missatge visual, ha estat destacada pel seu impacte, el seu significat i la seua originalitat. El seu significat representa el “missatger de la vida i la natura” per a la nostra societat. La manera com interpel·la l’espectador, amb la seva grandària imponent i la seva mirada, transmet una sensació divina, semblant a la dels déus grecs (inspirat en Hermes). El rellotge de sorra simbolitza tant la vida com la mort, abordant l’equilibri entre ambdues i l’acceptació de la mort com a part intrínseca de la nostra naturalesa. D’altra banda, l’obra també reflecteix com la natura està patint a causa de la nostra humanitat, i com cada vegada tenim menys temps per canviar el nostre estil de vida i adoptar una forma de viure més sostenible. 

Uri KTHR, amb el seu mural.
Uri KTHR, amb el seu mural.

Uri KTHR, nascut i establert a l’Ametlla de Mar, que el seu sobrenom combina el diminutiu del seu nom i un homenatge a la seua mare a través del seu cognom, Cateura, ha trobat en l’art el seu major refugi i passió des de la infància. Des de ben petit, Uri va mostrar un interès innat pel dibuix i la pintura, eines que es van convertir en una via d’escapament i expressió personal. Tot i que va créixer envoltat de persones vinculades al món del grafit, inicialment va preferir la intimitat del llapis i el paper. No va ser fins als seus estudis artístics quan, encoratjat per amistats que compartien el seu interès, va decidir provar sort amb el grafit, pintant les seves primeres peces. No obstant això, va ser entre el 2017 i el 2018 quan va descobrir el veritable potencial d’esta tècnica, identificant-la com una extensió ideal de la seva obra artística en un context públic.

Guiat per l’experiència i la camaraderia d’Erizo i Kwets, qui el van acollir en el seu cercle creatiu, Uri va començar a perfeccionar el seu estil pintant setmanalment. Este compromís li va permetre desenvolupar una veu pròpia en l’art urbà, combinant la il·lustració realista amb influències del concept art, creant peces que destaquen tant per la seua tècnica com per la seva capacitat de connectar amb els espectadors.

grafit-cateura-messenger-ametlla.jpg
L’obra “The Messenger” d’Uri KTHR, entre les 50 nominades a millor obra del món.jpg

L'impacte de la primera edició d'Efímurs

El projecte Efímurs ha vist la llum per primera vegada el maig de 2024 a L’Ametlla de Mar, i no ha passat per alt tot i ser el primer any en celebrar-se. Les 420 sol·licituds de participació a la convocatòria per a la intervenció en 11 murals de gran format a la localitat marinera ja predeien l’impacte que este festival tindria. La transformació del paisatge urbà de ’Ametlla de Mar s’ha convertit des del primer moment en una nova proposta turística de tipus cultural que ha estat molt ben rebuda per la comunitat. Un projecte que dota d’identitat i orgull artístics al municipi i que l’ha situat en el mapa de galeries/museus a l’aire lliure de tot el territori peninsular. Un impacte que no ha tardat en fer-se notori gràcies a les dues nominacions als premis de Street Art Cities, a la qual se n'afegix una tercera per ser d'un resident a l'Ametlla i organitzador del certamen, encara que va ser pintada a la Bañeza.

Per a poder votar, cal accedir a este enllaç de votació.

 

Arxivat a