«#SeAcabó», el documental de la rapitenca Joanna Pardos que dona veu a les campiones del món de futbol

Clam de la crítica i el públic cap al nou treball de la directora, que ha entrat en el Top ten de pel·lícules més vistes de la plataforma

Una de les escenes del rodatge, amb la directora i les tres capitanes.
Una de les escenes del rodatge, amb la directora i les tres capitanes. | Cedida
Sílvia Berbís
08 de novembre de 2024, 16:54
Actualitzat: 11 de novembre, 12:14h

Si David decideix que s’ha acabat, i s’enfronta a Goliat, el relat oficial pot seguir sent el de Goliat. Fins que algú convenç David que també s’ha d’acabar el fet de callar, i li posa un altaveu. Això és el que fa la periodista i directora rapitenca Joanna Pardos en el seu nou documental, estrenat a la plataforma Netflix el cap de setmana passat. #SeAcabó: Diario de las Campeonas, dona el gir a la història que va contemplar estupefacta el món sencer en un escàndol que va eclipsar la victòria de l’equip espanyol de futbol femení a la Copa del Món 2023.

El treball, una setmana després de l’estrena, ha tingut ressò arreu de l’Estat però també en els mitjans internacionals, amb una crítica unànimement aclaparadora. Una de les més contundents ha estat la publicada per Marie Claire, amb una crònica que comença així: “Una paraula és suficient per a descriure #Se acabo: diario de las campeonas”: impressionant. Totes les futbolistes de la Selecció van unir forces fa un any gravant esta autèntica obra d'art de Netflix, on van parlar sense embuts del costat més fosc de la Federació, el seu expresident Luis Rubiales i el exentrenador, Jorge Vilda”. O El Periódico: “Pell de gallina. Els 95 minuts que dura #SeAcabó és una demostració de força i sacrifici. De com les campiones del món i totes les que el van lluitar abans van rebentar els murs que volien contenir-les. 

Mitjans internacionals del prestigi de The Guardian, RollingStone o la BBC també s'hi han referit en els últims dies. Però no només la crítica, l’interès del públic per conèixer què n’havien de dir elles sobre un capítol que ha quedat en la memòria col·lectiva ha anat també en augment, al punt que s’ha posicionat entre el ‘Top ten’ de la plataforma Netflix, una gesta gens habitual per a un documental que competeix amb gèneres molt més reclamats per l’audiència, com les pel·lícules i gèneres de ficció.

Ressò internacional.
Ressò internacional.

Un triomf robat

El documental de Pardos aborda el triomf que se’ls va “robar” a les futbolistes per un petó de l’aleshores president de la Federació Espanyola de Futbol, Luis Rubiales, a la jugadora Jennifer Hermoso, i que era la punta de l’iceberg de tota una manera de fer i de menysprear les dones per part del màxim òrgan organitzatiu del futbol estatal i els seus capitostes. Un sistema establert que, com que a ells ja els va bé, ni se’l replantegen i falta que els faria. Però el periodisme no es pot conformar amb el relat oficial, i per molt que este treball siga un documental centrat en donar veu a una part –igualment se’ls va oferir el dret a rèplica a Luis Rubiales i als representants de la Federació, que van rebutjar-lo, - té el segell combatiu i reivindicatiu que empapa treballs anteriors de la directora, finalista dels premis Emmy International l’any passat amb el documental 'Alexia. Labor Omnia Vincit'.

La pel·lícula documental recull les declaracions inèdites de les jugadores que a més d’aconseguir la fita històrica des del punt de vista esportiu de guanyar el major campionat de futbol del món, van marcar un punt d'inflexió en l'esport femení. Jenni Hermoso, Alexia Putellas, Irene Paredes, Aitana Bonmatí, Olga Carmona, Teresa Abelleira, Ivana Andrés, Laia Codina, Sandra Paños o Lola Gallardo revelen detalls desconeguts fins ara i analitzen les claus del moviment social que va donar la volta al món després del triomf de la selecció espanyola en la Copa Mundial Femenina de Futbol en 2023. #SeAcabó: Diari de les campiones és també un relat sobre la unitat i l'amistat, una reflexió sobre el concepte d'equip i el seu significat per sobre dels objectius personals.

Rodatge de l'entrevista a Alexia Putellas.
Rodatge de l'entrevista a Alexia Putellas.

A través d'un viatge emocional que comença en 2022, el documental explora el camí extraordinari que van recórrer les jugadores fins a guanyar el campionat més difícil d'aconseguir i instaurar les bases d'una nova generació del futbol. És el testimoniatge de les lluites, els esforços i els sacrificis darrere d'esta gesta esportiva i un homenatge a les dones que estan revolucionant este esport dins i fora del camp.

Joanna Pardos explica que “les jugadores relaten allò que han viscut en l'últim any des d'un lloc on no l'havien fet mai abans. És la primera vegada que moltes parlen d'això. És un privilegi comptar amb testimoniatges tan personals d'una fita que ha marcat un abans i un després en la història esportiva i social del nostre país”.

Els co-productors executius, Javier Martínez i Luis Miguel Calvo, afegeixen que “és la història de com un grup de dones excepcionals no sols van transformar l'esport que estimen, sinó que també van desafiar i van canviar les percepcions i estructures socials, inspirant a generacions futures a lluitar per la igualtat i el reconeixement. És una crònica de resistència, passió i triomf davant l'adversitat, marcant una fita en la lluita per la igualtat en l'esport i en la societat”.

El documental s’estrena a poc més de tres mesos de l'inici del judici contra Rubiales, previst per a febrer de 2025, on està acusat d'agressió sexual i coaccions després del petó a Hermoso i allò que va succeir en els dies posteriors.