Llocs de treball i vides humanes. L’alta sinistralitat de la N-340 al seu pas per les Terres de l’Ebre està evidenciant un altre coll d’ampolla del Corredor Mediterrani: la carretera sense desdoblar entre l’aeroport de Castelló (Vilanova d’Alcolea) i l’Hospitalet de l’Infant, on comença l’autovia gratuïta A-7. En el 68% dels accidents mortals de la carretera N-340 han intervingut vehicles pesants. Cal saber que la Unió Europea aconsella desdoblar una carretera quan el tràfic supera els 12.000 vehicles. La N-340 suporta una Intensitat Mitjana Diària de trànsit (IMD) que supera els 17.000 vehicles als trams més conflictius de les comarques de l’Ebre, dels quals 4.500 són camions que transporten mercaderies. Mercaderies que podrien circular per tren si l’Estat apostés per la xarxa ferroviària. Amb dades del 2014, es van transportar 10.000 milions de tones/quilòmetre per tren mentre que els camions en van transportar 200.000 milions de tones. El tràfic ferroviari de mercaderies a Espanya suposa el 5%, mentre que a Europa la mitjana és del 15% i a Alemanya supera el 20%.

Descarrilament d’un comboi de mercaderies a Ascó el 22 de gener de 2016. Foto: Cedida
En un altre nivell, els trens de l’Ebre han servit per transportar matèries primeres i productes agrícoles des dels centres productors fins als llocs de transformació o comercialització. Sabem de la importància de l’estació de Santa Bàrbara per embarcar l’arròs de l’hemidelta dret, com també el paper que ha jugat el Carrilet en el desenclavament del Delta.
Josep Bayerri, en el seu reportatge Un ferrocarril de los tiempos heroicos, premiat el 1966, explica que el Carrilet va ser concebut per transportar l’arròs des dels llocs de producció i cultiu fins als molins arrossers d’Amposta i Tortosa, on es molia, s’envasava i comercialitzava. Bayerri descriu el recorregut del tren: “La ruta de Tortosa a La Cava no es muy larga, son en total 26 kilómetros. Un agricultor los dividiría entre huerta y arrozal: 12 kilómetros de huerta, 14 de arrozal. Pero todos ellos de vergel. El recorrido del ferrocarril es de una gran belleza.”
Josep Bertomeu Polet recorda l’ús del Carrilet o el “trenet”, tal com l’anomenava la gent de la Ribera, un tren del qual l’any 2017 es compliran 90 anys del seu primer viatge entre Tortosa i La Cava. Un tren per treure l’arròs del Delta i fer-hi arribar tot tipus de mercaderies.
L’època daurada del Carrilet se situa entre els anys 1940-1950. El racionament dels articles de primera necessitat va generar l’estraperlo de l’arròs, fent que molta gent anés a la zona del Delta per comprar-lo directament als productors. La mitjana anual de mercaderies transportades representava 7.000 tones anuals, però el 1941 el “trenet” va assolir el seu pic històric en transportar 21.000 tones (arròs, patates, adobs i materials de construcció). Per la seva banda, la mitjana anual de viatgers era de 220.000, mentre que el 1954 s’assolí un màxim de 315.341 viatgers.
Per les línies regionals R15 (Riba-roja d’Ebre-Barcelona) i R16 (Ulldecona-Tortosa-Barcelona) encara transiten combois de mercaderies. Tanmateix, l’insuficient manteniment de les vies per part d’ADIF, en el cas de la R15, ha provocat fins a tres descarrilaments entre els mesos de desembre de 2015 i febrer de 2016. Els accidents es concentren en el tram comprès entre Móra la Nova i Flix, cosa que ha portat als presidents dels consells comarcals de la Ribera d'Ebre, la Terra Alta i el Priorat a formar un front comú per reclamar les inversions necessàries per a les infraestructures de la R15.
Cada dia transiten per la R15 fins a dotze trens de passatgers i vint-i-cinc de mercaderies, entre els quals els combois que transporten carbó des de Tarragona fins a la central tèrmica d’Escucha a Terol. És imprescindible garantir, no ja la fiabilitat de la línia, sinó la seguretat d’un traçat que passa a prop de les instal·lacions de la central nuclear d’Ascó i la fàbrica d’ERCROS a Flix.

Estació de Flix. Foto: Desconegut
Podeu seguir-nos a @Desconnectats
Recull de vídeos del post:
Desconnectats - Rainer Fremdling "El model alemany de ferrocarrils" from Filmsnòmades on Vimeo.
Desconnectats - Polet "Els llaüts i el carrilet" from Filmsnòmades on Vimeo.
Desconnectats - Polet "El carrilet" from Filmsnòmades on Vimeo.