Esta variant tant necessària per Gandesa, a la carretera N-420, havia d'acabar-se l'any 1995. A la Farola s'hi encreuen aquesta via de Tarragona a Saragossa i la C-43 de Tortosa a Saragossa i a Lleida per Ascó. I més també hi surten la TV-7231 direcció Vilalba dels Arcs i la Fatarella, i la T-334 direcció Bot i Horta.
Camions de gran tonatge que han de maniobrar per prosseguir rodant, s’han de creuar per aquest enclavament, en diferents moments del dia, amb semàfors locals pel mig i passos de vianants, que paralitzen el transit en totes les direccions i acumulen vehicles de pas amb cues quilomètriques. I el més acusat es produeix els divendres, i vespres de festa entre setmana, quan la gent d’Aragó es desplacen a la platges entre Salou i Peníscola.
Fins fa uns anys, per aquesta variant s’hi aplicaven als pressupostos de l’Estat quantitats pel projecte, per impacte ambiental, expropiacions i inclús obres concretes. Els darrers anys, ni això; ja no apareix la ridícula xifra de 5.000 euros que es renovava campanya rere campanya. Esmentant aquest import sense aplicar-lo, semblava riure-se’n davant la magnitud del projecte, però, com a mínim, per dignitat, algú introduïa la quantitat per no oblidar-se definitivament d’una obra tant necessària. Cal entendre que aquest encreuament és la cruïlla viària més important del sud de Catalunya.
Son diferents mandats passats del PSOE des de l’etapa de Felipe Gonzalez, Zapatero i l’actual de Pedro Sánchez i les del PP d’Aznar i de Rajoy; una autèntica vergonya i presa de pèl, dels governs de Madrid. Son milers de milions el dèficit fiscal que patim els catalans de diners que marxen i no tornen i, malgrat les insistències de les Cambres de Comerç de Catalunya i Aragó, dels ajuntaments de les dues comunitats, peticions des de Tortosa, Alcanyís i Casp, entre altres, i sobretot de l’Ajuntament de Gandesa, no se’n volen recordar.
Durant aquests vint-i-cinc darrers anys ha estat una necessitat vital i sol·licitada insistentment. Sempre s’han trobat les portes tancades i amb excuses i romanços ens quedem sense variant.
Els polítics s’omplen la boca parlant de desenvolupament rural, millorar comunicacions i revertir el despoblament que sofreixen les comarques per un descorren aquestes carreteres.
Des de Madrid i igual des del PSOE com del PP, se’n riuen de nosaltres i ens tenen arraconats. Durant els últims 25 anys s’han viscut moment d’alegries pressupostàries construint aeroports, trams d’AVE innecessaris i autovies doblades, i també moments difícils, on els escassos recursos ho impedien.
Però des de Madrid se’ls ha aletargat la memòria i no se’n recorden o no se’n volen recordar. Senyors ministres d’Obres Públiques de l’Estat Espanyol, alguns dia renaixerà en vostès la necessitat de construir aquesta variant?
La vergonya de la variant de l'N-420 de Gandesa
«Durant aquests vint-i-cinc darrers anys la variant de Gandesa ha estat una necessitat vital i sol·licitada insistentment. Sempre s'han trobat les portes tancades i amb excuses i romanços ens quedem sense variant»

Ara a portada
Publicat el 06 de juliol de 2020 a les 12:18
Actualitzat el 06 de juliol de 2020 a les 12:32