Opinió

Manual per perdre un tren

«L’any 2020 vam perdre el tren Avant a l’Ebre, hem trigat més de 4 anys en recuperar-lo i, malauradament, tot apunta que s’està seguint el manual per tornar-lo a perdre»

Jordi Arrufat
17 d'octubre de 2024, 18:03

L’any 2020 vam perdre el tren Avant a l’Ebre, hem trigat més de 4 anys en recuperar-lo i, malauradament, tot apunta que s’està seguint el manual per tornar-lo a perdre. 

Si us ve de gust perdre un tren, atenció als passos que detallaré tot seguit, que són els que, tres setmanes després de la posada en marxa del servei Avant Tortosa-Barcelona Sants, constato que s’estan seguint al peu de la lletra, i estan provocant en conseqüència que ben poca gent estigui usant aquest tren.

Si jo fos RENFE, abans que res, no em preocuparia gens pel fet que amb un abonament Plus 10, l’únic que es pot adquirir per a aquest servei ara mateix, el preu per quilòmetre sigui un 40% superior al preu d’anar des de Figueres o Lleida a Sants, tampoc posaria a la venda els famosos abonaments Plus, que baixen moltíssim el preu individual del bitllet per qui vol viatjar cada dia i, més important encara, ignoraria als usuaris que estan interessats en adquirir l’abonament Plus 10-45, que permet fer 10 viatges en 45 dies, enlloc dels 20 dies que et dona el Plus 10, dificultant que es pugui viatjar per un preu raonable a aquelles persones que van puntualment a Barcelona, per exemple dos cops o menys a la setmana. Ara mateix viatjar en Avant només és una opció a nivell econòmic per qui l’agafa uns tres cops a la setmana, si l’has d’agafar més sovint prepara la cartera, si l’has d’agafar un o dos cops a la setmana en màxim 20 dies estaràs regalant diners a RENFE i si l’agafes un dia puntualment prepara uns 25 EUR per trajecte o 40 EUR per anar i tornar que és el que costa el bitllet individual.

A més, tot i que és un tema que serà irrellevant aviat, ja que els abonaments recurrents deixaran d’existir a finals d’any, segons ens han dit el ministre Puente, si fos RENFE també generaria tanta confusió com fos possible al voltant de la possibilitat de viatjar amb recurrent fins a Camp de Tarragona i comprant abonament només entre aquesta estació i Sants, en tant que, per norma general, a taquilla et diuen una cosa i la major part dels revisors tenen una visió diferent, més estricta, generant així confusió i incertesa en els usuaris, ja que RENFE no deixa prou clar aquest tema en comunicacions obertes per escrit.

Aquí s’està seguint el manual fil per randa.

Per la seua part, si jo fos ADIF, que gestiona la infraestructura ferroviària i els accessos als trens, no em preocuparia gens per posar controls d’accessos a l’Avant, sobretot entre l’Aldea i Cambrils, fent així que molta gent sense bitllet intenti entrar a aquest tren, obligant al revisor a baixar del tren en aquestes estacions amb dos agents de seguretat privada, a revisar els bitllets de qui puja, generant així retards en aquestes estacions.

Aquí també s’està seguint el manual.

Finalment, i no menys important, si jo fos la Delegació del Govern de la Generalitat a les Terres de l’Ebre, l’IDECE i les institucions locals de les Terres de l’Ebre, especialment el consell comarcal del Baix Ebre, i els ajuntaments de Tortosa, l’Ampolla i l’Ametlla de Mar, no em preocuparia gens en fer saber a tanta gent com sigui possible resident a Barcelona que el sud torna a tenir servei d’alta velocitat, hi ha avui en dia molts instruments per fer-ho possible, segmentant per grups d’edat i interessos i obtenint resultats d’impacte gairebé immediat, de ben segur que els responsables de desenvolupament local saben de què estic parlant. Per què cal dir, alt i amb orgull, que es pot anar de Barcelona a Tortosa en menys de dues hores, i que pel camí et pots aturar a l’Ametlla de Mar i l’Ampolla, dues de les poblacions que més han crescut demogràficament els darrers anys?

Tal i com he escrit en articles anteriors, els Avant són els nous trens de Rodalies, i si Valladolid i Toledo han crescut gràcies a aquest servei ràpid que els connecta amb Madrid, també ho pot fer l’Ebre, però primer caldrà que a Barcelona sàpiguen no només que el servei existeix, també caldrà recordar-los-hi la qualitat de vida que gaudim aquí baix, apel·lant sobretot a grups com els autònoms o els assalariats en teletreball que requereixen anar alguns dies a l’oficina a Barcelona.

Malauradament, de moment s’està també seguint el manual aquí.

Per què és important que el tren vagi tan ple com sigui possible amb passatgers que l’agafin entre Tortosa i Cambrils? Bàsicament perquè les unitats de trens requerits per fer el servei, aquelles que s’adapten a l’ample ibèric, que va entre Tortosa i Camp de Tarragona, i a la vegada també poden circular entre Camp de Tarragona i Sants, són poques a tot l’Estat. Però més greu encara és el fet que la capacitat de la mateixa estació de Sants per absorbir trens d’alta velocitat és molt limitada, això en un context d’alta demanda de trens cap a Madrid, de no menys alta demanda de serveis Avant cap a Figueres i Lleida, passant per Camp de Tarragona, i la més que possible introducció de més trens d’alta velocitat cap a França l’any 2025. Si RENFE té dades que li demostren que a Tortosa i a l’Ebre agafem el tren quatre i l’apuntador tindrà incentius per donar de baixa el servei tan aviat acabi el tall de Roda de Barà.

No és per tant hora de demanar més trens a RENFE, tampoc d’entrar en batalles polítiques de si ens calen dos o quatre per sentit, ara es tracta de maximitzar el que tenim. Ens queden, si tot va com previst, quatre mesos per demostrar-ho, fins quan es torni a obrir la circulació dels trens R16 per Roda de Barà. Cada dia d’entre setmana arriben vora 20 passatgersen Avant fins a les Terres de l’Ebre, amb uns trens en els quals hi viatgen vora 100 persones que baixen majoritàriament a Camp de Tarragona. Aquí està el repte, per aquí s’està perdent el tren.

El més llegit