Convergència i Unió i ERC es disputen la Ribera d’Ebre

Publicat el 19 de maig de 2015 a les 10:25
Actualitzat el 20 de maig de 2015 a les 10:28

Central Nuclear d'Ascó, a la Ribera d'Ebre Foto: Willtron (Viquipèdia)


La Ribera d’Ebre és cosa de dos. Tot i que en les últimes legislatures el Consell Comarcal ha estat marcat per la bipolraitat entre, d’una banda, el bloc de Convergència i Unió i, de l’altra, l’aliança de PSC i ERC, ara la davallada de candidatures socialistes i la fuita d’alguns dels seus homes forts ha fet créixer el pes d’ERC, que amenaça alguns Ajuntaments fins ara dominats per CiU.

Els republicans, que durant esta última legislatura només han controlat les alcaldies de Rasquera, Miravet i -durant dos anys- Benissanet, han vist com els seus suports han anat creixent en els últims anys a la comarca. Per una banda, hi ha hagut la proliferació de noves candidatures, com la de Joan Juncà a la Torre de l’Espanyol, la de Tere Sales a la Palma d’Ebre o la Blanca López a Garcia.  Per l’altra, el partit també ha rebut el suport d’alguns exsocialistes destacats que ara se situen al capdavant de les candidatures d’Agrupament Municipal, com és el cas de Marc Mur, l’actual alcalde de Flix –on s’espera una majoria còmoda-, o el suport de l’alcalde de Ginestar, Josep Maria Domènech, que serà el número dos de la llista dels republicans al municipi.

De fet els socialistes només presentaran candidatures a quatre Ajuntaments de la Ribera d’Ebre. A Riba-roja, l’incombustible José Luis Aparicio, intentarà recuperar la majoria absoluta, que ara està en mans de Convergència i Unió. Dolors Gurrera serà la cap de llista a Móra d’Ebre, on no s’espera un gran resultat pel PSC. Tot i això, a Móra la Nova, amb Jordi López Leor, i a Garcia, amb Josep Anton Serralta, els socialistes sí que podrien ser determinants a l’hora d’establir pactes de govern i desequilibrar la balança a favor d’alguna de les altres formacions.

Però, tot i l’efervescència de les noves candidatures vinculades a ERC i el possible suport que puguin rebre del PSC, els republicans hauran de competir a les urnes amb tots els homes forts de Convergència i Unió de la Ribera d’Ebre. I és que tots els alcaldes convergents amb majoria absoluta optaran a la reelecció amb l’objectiu de consolidar una línia de progrés clara i estable pel seu Ajuntament. És el cas de Joan Piñol a Móra d’Ebre –on no es preveuen grans canvis-, Jordi Jardí a Tivissa, Antonio Suárez a Riba-Roja d’Ebre, Gil Martí a la Palma d’Ebre, Joan Marimón a Garcia o Ferran Bladé a Móra la Nova. Els nous alcaldables de Convergència i Unió seran Lluís Miquel Zas –a Ginestar-, Sergi Fernández -a Flix- i Jesús Benaiges –a Rasquera-.
A la Torre de l’Espanyol, Eduard Masip tornarà a ser l’alcaldable de CiU com fa quatre anys, tot i haver abandonat l’alcaldia durant l’últim any per motius personals.
 
La incertesa d’Ascó
El municipi on hi ha més dubtes sobre la situació de l’Ajuntament a partir d'este diumenge és a Ascó. Al municipi amb més pressupost de la comarca –uns 15 milions d’euros per a 1.600 habitants- cap dels regidors de l’anterior equip de govern repeteix a les llistes de diumenge.

Els asconencs podran escollir entre tres llistes. D’una banda, la de Convergència i Unió, amb Margarita Daura com a alcaldable, també la d’Esquerra Republicana, amb Jose Jaumot al capdavant, i, per últim, la de la Federació d’Independents de Catalunya, que compta amb Jose Maria Buixeda com a cap de llista i també alguns noms coneguts en la gestió del consistori, com l’actual regidor Salvador Florido, el número tres.

Dos municipis amb llista única
On ja se sap qui seran els alcaldes durant la propera legislatura és als dos municipis riberencs on només s’ha presentat una candidatura i que, curiosament, han sigut una de Convergència i Unió, i una d’Esquerra Republicana.

A Vinebre, l’alcaldessa convergent Gemma Carim continuarà al capdavant de la gestió municipal sense oposició, com ja ha succeït en els últims quatre anys. Entre les prioritats de Carim, hi ha la de “finalitzar alguns projectes iniciats durant el mandat amb un gran projecte Viure al Poble que vol incentivar els atractius turístics del municipi”.

D’altra banda, el republicà Toni Borrell també seguirà sent l’alcalde de Miravet on per primer cop en la seua història hi haurà una única llista a les eleccions municipals. “Hem de continuar treballant amb els veïns i les entitats del poble per fer de Miravet un municipi pròsper i amb molta qualitat de vida”, destaca Borrell.

Els dos alcaldes remarquen que, tot i que ja es coneix la distribució dels consistoris pels propers quatre anys, s’han celebrat igualment actes de campanya per tal d’incentivar als veïns a que participin, ja que poden ser determinants en la distribució dels seients del Consell Comarcal.