Les ciutats més poblades de Catalunya estan per sota de la participació mitjana a les eleccions municipals, mentre que les zones més despoblades i envellides registren més nombre de votants a les urnes. Segons una anàlisi de l'ACN amb dades de l'abstenció de tots els comicis locals des del 1979 al 2019, 19 de les 20 ciutats amb més població se situen per sota de la mitjana de participació arreu del país, que és del 60,86%. Els 36 municipis de l'Àrea Metropolitana de Barcelona es troben en el 58%, amb Badia del Vallès (50,04%) i Sant Adrià de Besòs (51,59%) a la cua de tot Catalunya. Per contra, la Terra Alta (77%), el Priorat (76%), la Ribera d'Ebre (74,62%) i el Pallars Sobirà (74,56%) encapçalen el rànquing.
Entre els municipis de més de 5.000 habitants amb menys participació, darrere de Badia del Vallès (Vallès Occidental) i Sant Adrià de Besòs (Barcelonès), es troben Rubí (54,5%), Viladecans (54,9%), l'Hospitalet de Llobregat (54,9%) i Badalona (55,1%). La ciutat de Barcelona té una mitjana del 59,3% a les municipals des de les primeres que es van celebrar després de la dictadura.
Participació més alta el 2019 coincidint amb les europees
Fa quatre anys, la xifra es va enfilar fins al 66,2% a la capital, cinc punts i mig per sobre de les anteriors. Una de les diferències entre els dos comicis és que el 2019 també es van celebrar eleccions europees, cosa que també va repercutir en la participació en l'àmbit català, que va augmentar sis punts respecte al 2015 fins arribar al 64,8%.
A les altres tres capitals de demarcació, la mitjana de participació des del 1979 també està per sota del nivell de Catalunya. A Lleida, la dada es queda al 56,7%, mentre que a Tarragona arriba al 59,1% i a Girona es queda a les portes de mitjana catalana, amb el 60,5%.
A l'altra banda de la balança, la Selva del Camp és el municipi de més de 5.000 habitants que més participa de les eleccions, amb el 77,1%, seguit de Deltebre (76,9%), l'Ametlla de Mar (76,5%), Tossa de Mar (76,1%) i Arbúcies (76,1%). Falset és la capital de comarca amb més votants de mitjana (79,3%), mentre que Figueres és la més abstencionista (55,4% de participació).
Per comarques
Per comarques, el Vallès Occidental és la que ha registrat menys vots a les urnes en les 11 eleccions municipals que s'han celebrat fins ara, amb una mitjana del 57,4%. El seguixen les comarques metropolitanes del Baix Llobregat i el Barcelonès (58,1%), a banda del Garraf (59,6%) i el Baix Camp (60%). La Terra Alta, el Priorat, la Ribera d'Ebre i el Pallars Sobirà són les comarques amb menys abstenció. En els quatre casos, tenen una densitat de població de menys de 30 habitants per quilòmetre quadrat (la mitjana catalana és de 242) i un percentatge de població de 65 anys o més per sobre de la resta del país.
Dos comarques ebrenques són les que menys abstenció registren de tot Catalunya a les municipals
Pel que fa a municipis, Deltebre i l'Ametlla de Mar estan entre els de més de 5.000 habitants que més voten
Ara a portada
Publicat el 27 de maig de 2023 a les 08:58
Actualitzat el 27 de maig de 2023 a les 09:06
Et pot interessar
-
Política L'Ajuntament de Tortosa estudia accions legals davant possibles irregularitats en l'adjudicació d'obres a la SAMO
-
Política Queda deserta la licitació per construir una pista esportiva a l'antic col·legi dels Josepets de Tortosa
-
Política Junts per Tortosa veu «absurd» que es qüestione la viabilitat dels terrenys del Camí de Roquetes per al nou hospital
-
Política Paneque presenta a les Terres de l'Ebre les bases de la primera convocatòria de solars públics