En concret, la votació celebrada ahir a la tarda va obtindre el vot en contra de PP, Ciutadans, UPN i Fòrum d'Astúries, i s’hi van abstindre el PSOE, PNB i Coalició Canària. El suport de Podem va ser insuficient. Precisament, durant el debat de la iniciativa, els diputats d’EnComúPodem van mostrar unes banderes blaves amb el nus del 'no al transvasament' en senyal de protesta contra el pla.
Els defensors de la iniciativa consideren que el seu disseny actual significa "la mort absoluta" de les Terres de l'Ebre, així com un "impacte irreparable" per al Delta.

Xavier Eritja, diputat d'ERC. Foto: ERC
El portaveu de Medi ambient d'ERC al Congrés, Xavier Eritja, va reclamar que es pose l'accent principalment en l'adequació dels cabals fixats per al tram final del ric Ebre i el seu Delta, d'acord amb la proposta de cabals de la Comissió per a la Sostenibilitat de les Terres de l'Ebre, i d'acord amb els requeriments de cabals i l'aportació de sediments establerts en el Pla Hidrològic Nacional.
Eritja va advertir de les "vergonyoses formes" emprades pel Govern en funcions a l'hora d'engegar-ho, malgrat que el PHE té, va recordar, "transcendència social i mediambiental", alhora que va alertar que vulnera la directa marc de l'aigua. Al seu judici, el PHE s'ha dut a terme "contra tot un territori" i contra la major part dels partits amb representació en el Parlament. Eritja va alertar també que el nou PHE no només afecta al cabal final de l'Ebre i al Delta, sinó que influix en gairebé la meitat de les conques de Catalunya.
Per part de DL, Ferran Bel va demanar que es constate que els cabals són "insuficients", i va instar al Govern a modificar-los, incrementant-los i fixant-los entorn de les posicions de la Comissió de Sostenibilitat de les Terres de l'Ebre.
"El Delta de l'Ebre no és un problema exclusiu per a Catalunya, sinó que també afecta a Espanya i la UE, per la qual cosa demana una posició de més aigua per al Delta, compatible amb els actuals usos de regadiu i domèstics del riu", va defensar. En cas contrari, va advertir, serà la UE la que farà rectificar a Espanya.
Per part de Podem, Félix Alonso, va advertir que la Directiva Marc de l'aigua i el Pla Hidrològic "oculten profunds interesos econòmics". Segons va denunciar, estem davant un "frau científic" perquè no es té en compte, per exemple, el canvi climàtic, ni requeriments mediambientals previs, i "amaga una estratègia transvasista del PP".
Els vots en contra
Per la seua banda, Eloy Suárez, del PP, va justificar el vot en contra en què la proposta d’ERC i DL és "insolidària", implica tindre un "desconeixement del riu" i pretén que una "part minoritària" haja determinat els cabals de l'Ebre.
Així, va suggerir que el seu plantejament de cabals, "ple de mitges veritats", implica per exemple tenir l'embassament de Mequinenza sis mesos buit, i que es col·lapsen els sistemes de regadiu de la conca hidrogràfica. "El pla hidrològic de conca és un bon pla i recull unes xifres bones per a tots", va defensar. Segons el parer de Toni Cantó, de Ciutadans, la proposta d'ERC "només respon a criteris polítics" i es deu a un discurs territorial.