Esquerra Republicana ha denunciat públicament este diluns la "vergonya" que suposa el retard de 25 anys que arrossega la construcció de les variants de Gandesa i Corbera d’Ebre. El grup municipal Alternativa per Gandesa ha registrat una petició perquè dimarts 25 de març, coincidint amb la data de la publicació al Butlletí Oficial de l'Estat (BOE) de la licitació dels estudis de les variants, el consistori face una declaració institucional de denúncia i exigisca al govern espanyol un calendari d’inici de les obres.
Marta Samper, presidenta de la Federació comarcal d’Esquerra Republicana de la Terra Alta, ha reivindicat els esforços i iniciatives que ha fet el partit durant els darrers vint-i-cinc anys perquè el govern espanyol inice la construcció d'estes variants de l'N-420.
Albert Salvadó, diputat i president de la Federació de l’Ebre d’Esquerra Republicana, ha afirmat que “la demora de vint-i-cinc anys, de moment, en la construcció de les variants de Gandesa i de Corbera d’Ebre, són l’exemple més clar del maltractament i el menyspreu que ens han fet i fan els governs del PP i del PSOE cap a les Terres de l’Ebre”. I ha afegit: "és una autèntica vergonya”.
A més, ha destacat que “durant este quart de segle, 14 anys i mig ha governat el PSOE; i 10 i mig el PP, i continua tot igual”. Així, ha recordat que el 25 de març de l’any 2000, el BOE publicà la licitació de la redacció de l'estudi previ i informatiu de dos projectes viaris que tindrien un recorregut molt diferent. D’una banda, l’Autopista AP- 41, Madrid – Toledo, de 60 quilòmetres, s’acabaria el 2004, i ja el 2006 entraria en funcionament; i de l’altra; els projectes de tres variants de la carretera de l’N-420 que sumaven en total 13, 4 quilòmetres, no veurien començar les obres: la variant de Riudecols, la variant de Corbera d’Ebre i la de Gandesa.
Les tres variants, malgrat tenir partides milionàries als Pressupostos de l’Estat en diferents anys, van veure com la seva Declaració d’Impacte Ambiental caducava l’any 2012, per desídia dels governs del PP i PSOE. D’estes, l’únic projecte que ha tingut un partida pressupostària testimonial durant els darrers anys, és la variant de Gandesa, les altres dues, en canvi, fa anys que han desaparegut dels pressupostos i les previsions del govern espanyol.
"L’any 2018, el llavors senador i exalcalde de Gandesa, Miquel Aubà va aconseguir el compromís del govern socialista d’actualitzar la Declaració d’Impacte Ambiental de la variant, set anys després, encara no s’ha fet efectiva. De fet, l’any 2023, que es va formalitzar l’actualització de la redacció del projecte, i encara no s’ha acabat", han denunciat els republicans.
Petició de declaració institucional de denúncia en el 25 aniversari
El regidor i portaveu del grup municipal d’Alternativa per Gandesa – Acord Municipal, Joan Aubanell, ha recordat que la variant de Gandesa “és necessària per motius de seguretat viària i per motius de salut, reduint la contaminació i les molèsties que provoca al seu pas l’N-420 al veïnat”. I, sobretot “traurà el trànsit pesat de dins del nucli urbà”. D’altra banda, juntament amb la variant de la C-43, millorarà la connectivitat de la mobilitat de la Terra Alta i les Terres de l’Ebre.
Finalment, el senador republicà Jordi Gaseni, ha afirmat que “les Terres de l’Ebre no ens podem acostumar mai, a patir aquest tipus d’injustícies en la manca d’inversions de l’Estat. Ja n’hi ha prou d’esta situació i exigim al govern socialista, concrecions, que desencalle un projecte que fa dos anys van anunciar que estava en marxa i no veiem avançar” D’aquí que Gaseni haja fet saber que ha registrat quatre preguntes per escrit al govern reclamant saber que ha passat, quina programació d’actuacions tenen previstes, quan es podrà licitar aquest projecte i quan es podrà utilitzar la variant.