Inversió de 535.000 euros per unir la Via Verda del Carrilet de la Cava amb el Pont Penjant d'Amposta

Signatura del Conveni Connexió Via Verda del Carrilet de la Cava fins al Pont Penjant d'Amposta
Signatura del Conveni Connexió Via Verda del Carrilet de la Cava fins al Pont Penjant d'Amposta | Aguaita.cat
Redacció
10 de juliol de 2024, 12:18
Actualitzat: 12:59h

El Consell Comarcal del Baix Ebre ha presentat, avui, el projecte de connexió entre el camí natural de la Via Verda del Carrilet de la Cava i el Pont Penjant d'Amposta, denominat "Connexió de la Via Verda del Carrilet de la Cava amb el Pont Penjant d’Amposta. Passeig fluvial del marge esquerre del riu Ebre com a ruta verda i recuperació del Camí de Sirga". 

Amb un pressupost de 535.194,23 d'euros, l’acció forma part del subprojecte Pla de sostenibilitat turística en destinació espais naturals de la Reserva de la Biosfera de les Terres de l'Ebre, finançat per la Unió Europea a través del programa Next Genration EU. La iniciativa permetrà connectar els 7 quilòmetres de la Via Verda del Carrilet de la Cava amb el passeig fluvial existent entre Amposta i la desembocadura de l'Ebre, així com amb la via ciclista Eurovelo 8. 

El projecte  es divideix en dos zones diferenciades. La primera, des del final del CN - Via Verda del Carrilet de la Cava fins al pont de l'AP7, contempla un tram de 0,55 quilòmetres que serà compartit amb el camí de servei del canal. La segona zona, des del pont de l'AP7 fins a l'embarcador de l'Aldea, comprèn un tram de 1,8 quilòmetres que recuperació l'antic camí de Sirga i inclou la restauració del bosc de ribera. Els terrenys de l'antic camí de Sirga han estat cedits per l'Ajuntament de l'Aldea, permetent així la realització de l'obra.

El president del Consell Comarcal del Baix Ebre, Antoni Gilabert ha subratllat la transcendència d'esta actuació: "Amb aquest projecte, no només millorem les infraestructures per al turisme sostenible, sinó que també contribuïm a la recuperació del nostre patrimoni natural. La connexió de les vies verdes i carrils bici suposarà un gran atractiu turístic per al territori, potenciant el desenvolupament econòmic local."

"Són dos quilòmetres molt importants perquè enllaçaran les vies verdes de la Val de Zafan, que es construeix ara, i -la ruta europea- EuroVelo 8, que passa per dalt del pont penjant", ha subratllat el president del Consell del Baix Ebre.

El projecte preveu millorar l’accessibilitat de la rampa existent al Pont Penjant d'Amposta per connectar el nivell del riu Ebre amb la carretera N-340, facilitant el creuament del riu i la connexió amb el passeig fluvial. A més, l’actuació finalitza a l’embarcador de l’Aldea, on es crearà una àrea de descans al costat d'un antic niu de metralladores de la Guerra Civil, que l’ajuntament preveu posar en valor. L'alcalde de la població, Xavier Royo, ha demanat anar més enllà perquè esta actuació no es quede aquí i permeti bastir una xarxa de carrils bicis que pugui connectar tots els municipis del delta de l'Ebre.

Considera que és una "assignatura pendent" fer arribar la via verda del Carrilet fins a Deltebre i la desembocadura pel seu potencial turístic. Però també cap a municipis com l'Aldea, que a finals d'any té previst connectar l'estació de ferrocarril amb la seua xarxa de carrils bici, i cap a d'altres municipis com Camarles i l'Ampolla. Això, ha assegurat, permetria que els turistes que arribin amb tren a la seva estació es podessin desplaçar amb bicicleta a totes les poblacions del Delta o Tortosa.

"Estem treballant en la redacció de l'avantprojecte", ha apuntat Royo, qui ha situat la Diputació de Tarragona com a ens que s'encarregarà de gestionar les subvencions necessàries per finançar les obres

Gilabert ha volgut remarcar el compromís del Consell Comarcal amb el territori: "Volem combinar la conservació del patrimoni natural i el foment del turisme sostenible per al benefici de tota la comunitat. Amb aquesta connexió, tindrem més de 139 quilòmetres de via verda contínua, convertint el Baix Ebre en un motor turístic de primer ordre i un referent per als amants de la natura i el cicloturisme."

L'adequació del camí existent com a camí fluvial es farà amb un acabat de tot-ú compactat, similar al passeig fluvial existent des d’Amposta a la desembocadura. Es valorarà la possibilitat de realitzar un doble reg asfàltic per donar continuïtat al CN - Via Verda del Carrilet de la Cava i el CN - Via Verda de la Val de Zafán. La restauració del bosc de ribera inclourà l'erradicació de trams de canya i la plantació de 360 arbres i 700 arbustos d'espècies autòctones, millorant així l'ecosistema local.