Salvadó vol prudència amb l'impost a les emissions d'embarcacions per evitar deslocalitzacions

El president del Port diu que si els creuers es connecten a la xarxa elèctrica es reduixen "dràsticament" els problemes

El nou president del Port de Barcelona, Lluís Salvadó
El nou president del Port de Barcelona, Lluís Salvadó | Miquel Vera
Aguaita.cat
24 de gener del 2023
El president del PortdeBarcelona, LluísSalvadó, ha assegurat este dimarts que cal ser "prudents i correctes" a l'hora de crear un impost a les emissions d'embarcacions marítimes per evitar "deslocalitzacions i no reduccions d'emissions". En una entrevista a 'Els Matins' de TV3, Salvadó s'ha mostrat confiat que s'aconseguirà trobar un "encaix" per promoure que el sector marítim reduïsca emissions i millore la qualitat de l'aire i, alhora, s'evite que les embarcacions opten per altres instal·lacions per evitar pagar. El president del Port aposta per l'electrificació, de manera que els creuers i mercants aturen motors i es connecten a la xarxa elèctrica quan arriben a Barcelona, reduint "de forma dràstica" una part dels problemes.

Salvadó ha descartat que calga limitar la xifra de creuers, i ha recordat que el "consens" és traslladar-los lluny de la ciutat, al Moll Adossat, per evitar al màxim les emissions.
 
En este sentit, el president del Port ha recordat que hi ha una inversió en curs de 110 milions d'euros per electrificar els molls i permetre que les embarcacions es connectin a la xarxa elèctrica, cosa que ha de "millorar de forma molt substancial la qualitat de l'aire de Barcelona".
 
En l'entrevista, Lluís Salvadó també ha destacat la importància del projecteH2Med, que creu que "ha de generar oportunitats pel Port, en el marc d'un combustible que serà estratègic en el futur".
 
Salvadó ha dit que Enagas –l'operador encarregat del projecte- és "essencial" per al Port, i ha mostrat la seva "predisposició absoluta" per col·laborar i "obtenir el màxim de sinèrgies possibles". "Disposar d'hidrogen és estratègic per al futur del Port", ha afirmat.
 
Entre les tasques del Port en el marc del projecte hi haurà la de trobar espais per a les estacions de compressió, acompanyar la tramitació de la potència elèctrica necessària o la gestió logística.

CopaAmèrica
 
Preguntat per la Copa Amèrica, prevista per al 2024, Salvadó ha dit que cal promoure inversions en base a una "gestió econòmica sostenible", fugint d'experiències passades. "Tot l'invertit posteriorment s'ha de poder destinar a altres usos", ha afirmat.
 
Segons Salvadó, cal que la Copa Amèrica a Barcelona sigui "el menys elitista i el més sostenible possible", i estigui "molt vinculada al conjunt de la població".
 
Causajudicialiconversasexista
 
Lluís Salvadó també s'ha referit a la causajudicial que té pendent pel seu rol durant l'1-O, que afronta amb "extrema prudència i escepticisme". Segons ell, el procés "té un full de ruta molt marcat", i l'actitud del Suprem amb la reforma de la sedició i la malversació només constata, en el seu parer, que "el poder judicial acaba condicionant i imposant-se" al polític.
 
Preguntat per la seua polèmica conversa sexista amb un altra persona –filtrada fa uns anys-, Salvadó ha dit que "continuarà estant a l'hemeroteca", però que preferix girar pàgina. En tot cas, ha afirmat que es tractava d'una conversa privada, i no una declaració pública, i que malgrat que el to "no era l'adequat", cal "ser conscients dels contextos".