
Viatjar en tren des de les Terres de l'Ebre resulta cada dia més martiritzant. Prova d'això és l'exercici que han fet els Jóvens de les Terres de l'Ebre per denunciar els retards, ja crònics, que patixen les dos línies ferroviàries ebrenques, la R-15 i la R-16. Només durant este mes de setembre els retards acumulats en ambdues línies arriben gairebé a les 60 hores.
La fórmula és senzilla. Es tracta, únicament, d'anar sumant els retards diaris que Renfe informa a través dels comptes oficials de Twitter de les línies R-15 i R-16 . "Cal advertir que són xifres orientatives", explica Júlia Urgell, portaveu de Jóvens, "ja que sovint els retards s’arrodonixen a la baixa o de vegades ni tan sols s’informa", per la qual cosa les xifres reals poden ser encara més altes.
Amb esta campanya informativa, que Jóvens de les Terres de l'Ebre ha difòs a les xarxes socials en forma de bitllets i que du per lema Renfe et roba el temps i els diners, "el que es pretén és denunciar tot plegat". "Vam pensar que una manera molt visual era intentar comptar els minuts o hores que perdem al llarg del mes dalt del tren. Hem començat pel mes de setembre, però com a dada orientativa és molt significativa", subratlla.

Jóvens de les Terres de l'Ebre, juntament amb la plataforma Trens Dignes, ja va denunciar l'any passat el mal estat de les infraestructures de transport públic al territori i va coorganitzar les accions del No paguem, que van finalitzar el maig passat. "Ara denunciem que els retards s'estan intensificant i no descartem promoure més accions si de cara l'any que ve ens trobem davant una nova pujada de preus", avança Urgell.
La plataforma Trens Dignes ja va advertir que el reforçament del servei a la rodalia de Tarragona estava provocant una saturació de la línia, que la majoria de dies provoca retards a la R-16. Pel que fa a la línia R-15, que dóna servei a la Ribera d'Ebre, els retards es deuen sobretot al mal estat de la infraestructura. Adif ha iniciat obres de millora entre Reus i Móra la Nova, una segona inversió prevista pel govern estatal ha de permetre arranjar 1,5 km de túnels, que resoldrien les demores.