Acció Climàtica i els caçadors posen 300 abeuradors per a la fauna salvatge a les Terres de l'Ebre

L'any passat es van capturar més de 400 senglars i prop de 4.500 conills amb actuacions especials

  • Responsables del departament i de la societat de caçadors de Santa Bàrbara, omplint un abeurador.
Publicat el 30 de juliol de 2024 a les 16:24
Actualitzat el 31 de juliol de 2024 a les 17:04

El Departament d’Acció Climàtica, Alimentació i Agenda Rural, amb la col·laboració de la Federació de caça de les Terres de l’Ebre, ha instal·lat 160 abeuradors repartits per les 4 comarques de les Terres de l’Ebre, i treballa per incorporar-ne 130 més. L’objectiu és que els animals troben punts d’aigua al lloc on viuen i evitar així que provoquen danys als conreus. Esta mesura és especialment important en esta període de sequera.

Membres de les societats de caçadors es preocupen d’anar-los omplint i garantir que la fauna trobe estos punts d’aigua en bones condicions per assegurar la seua supervivència. És la primera vegada que es du a terme esta iniciativa a Catalunya.

361 autoritzacions excepcionals

La instal·lació d’abeuradors és una de les mesures incloses en el pla de xoc destinat a evitar danys de la fauna a terrenys agrícoles. A més, en el marc d’este pla, els Serveis Territorials de Terres de l’Ebre, durant els darrers dos anys i mig, han aprovat un total de 361 autoritzacions excepcionals per al control de la fauna cinegètica.

D’estes autoritzacions excepcionals, més de 200 han estat per caçar el porc senglar a les Terres de l’Ebre, i s’han rebut més de 400 comunicacions de cacera de porc senglar a l’estiu. Les accions de caça autoritzades són per a la realització de batudes, aguaits diürns i aguaits nocturns i captura en viu mitjançant caixa trampa.

La resta d’autoritzacions excepcionals han estat per caçar conills (68), cabirols (7), estornells (28), garses (24), gavians (9), coloms (11), tudons (5) i cabres salvatges (2).

El control del porc senglar i les caixes trampa

D’alta banda, des de mitjan any 2022 i al llarg de tot l’any 2023 i 2024, la Secció d’Activitats Cinegètiques i Pesca Continental ha instal·lat paranys tipus caixa trampa per a la captura de senglars en diverses localitzacions del Montsià, el Baix Ebre i la Ribera d’Ebre. Cal destacar-ne una major presència a la zona periurbana de Tortosa (que inclou les EMD de Jesús i Campredó) i Roquetes i a les illes fluvials protegides de l’Ebre i al delta de l’Ebre. En la majoria de casos, les caixes s’han instal·lat en zones on no és possible realitzar altres accions per motius de seguretat o bé pel baix impacte mediambiental que genera en espais protegits.

Les caixes trampa cedides pel Departament d’Acció Climàtica són gestionades per personal de la Secció d’Activitats Cinegètiques, Forestal Catalana, SA, i Tragsa, SA, que s’encarreguen de la seua instal·lació, del sacrifici dels animals capturats i la gestió dels exemplars sacrificats, i de la presa de mostres biològiques en cas necessari. Així, es té constància de la captura de 433 senglars des que va començar el projecte pilot entre exemplars joves (50%), subadults (30%) i adults (20%).

D’estos 433 senglars capturats, 61 senglars han estat presos en la zona urbana i periurbana de Tortosa i 109 al riu Ebre i zones del delta. A la zona del riu, també s’han fet aguaits nocturns amb el personal de la unitat operativa de les TE, conjuntament amb els Agents Rurals, i s’hi han capturat 23 senglars en un any.

Tècnicament, es considera un "èxit" el resultat obtingut amb les captures de les caixes trampa en la zona de les Terres de l’Ebre. Cal tenir present que, en el 99% dels casos, l’única manera possible de capturar tots estos senglars és la caixa trampa.

Sense aeste mètode, l’any 2024, el càlcul és que hi hauria hagut un increment de població de més de 3.000 senglars, la majoria en zones periurbanes i el delta de l’Ebre, població que "no hauria estat possible de gestionar de cap manera", segons el departament.

Control de conill

L’altra espècie que juntament amb el porc senglar ha estat provocant més danys a l’agricultura és el conill. El control del conill al Baix Ebre i el Montsià s’ha regulat des de l’any 2021 mitjançant un protocol marc., que inclou tots els sistemes de captura permesos i les zones afectades.

En resum, al Baix Ebre i el Montsià hi ha unes 31.000 ha dins el protocol marc que afecten 13 municipis i 16 APC i diverses zones d’aprofitament comú.

Durant l’any 2023, en esta zona del protocol marc, els propietaris de finques i les àrees de caça han capturat un total de 4.460 conills.

Actualment, s’està treballant en el seguiment d’un increment de danys de conill en una zona concreta de la Ribera d’Ebre on l’increment de la població estimada ha estat exponencial, per la qual cosa caldrà adoptar mesures urgents per controlar-la.

Ús dels vehicles adaptats

La unitat operativa de control en les seues actuacions a Lleida i les Terres de l’Ebre ha fet més de 20 actuacions nocturnes i porta capturats més de 3.000 conills, des del febrer de 2024 fins ara, amb armes de foc equipades amb sistemes de visió nocturna i tèrmica a sobre d’un vehicle adaptat, la qual cosa és un sistema innovador que permet actuar amb molta més seguretat, eficàcia i eficiència que amb les escopetes i focus de llum com s’havia anat fent fins ara.