
Imatges d'arxiu de postes de caragol maçana a la vora del riu, a l'alçada d'Amposta. Foto: Sílvia Berbís
El nou conseller d’Agricultura, Jordi Ciuraneta, ha mantingut una reunió esta tarda amb representants de les organitzacions professionals agràries del delta de l’Ebre com Unió de Pagesos , JARC i ASAJA-AELALL i l’Agrupació de Defensa Vegetal de l’arròs del Delta de l’Ebre (Prodelta), entitats ambientalistes i les comunitats de regants del marge dret i del marge esquerre per informar sobre les últimes novetats en relació al Pla de lluita contra el caragol poma.
Ciuraneta ha informat que en propers 5 anys destinaran un total de 5 M€ per a l’execució de les mesures vinculades al pla de lluita contra la plaga. Pel que fa a l’actual campanya, Ciuraneta ha pres el compromís d’abordar “de manera immediata” aquelles actuacions “que es consideren més prioritàries des d’ara i fins a finals d’any com les barreres de contenció a la zona del riu i el tractament amb saponines a l’hemidelta dret, així com la salinització dels margs esquerra i dret i les actuacions d’adequació de la zona del marge esquerra un cop haja finalitzat la collita”.
Aquest pressupost de 5 M€ que prové del Pla de Desenvolupament Rural (PDR) ha de permetre “finançar el 100% de les necessitats de l’estratègia de lluita contra el caragol maçana, tant de les mesures que han de portar a terme entitats com les comunitats de regants com de les que es poden desenvolupar en el marc de la recerca i investigació en l’eradicació de la plaga”.
El conseller ha explicat, d’altra banda, que per fer front a les actuacions previstes en pla de lluita d’enguany el departament d’Agricultura està a l’espera de l’ingrès per part del govern de l’Estat de 432.926 euros provinents dels fons de la UE (Fonts de Solidaritat) i que es correspon a les actuacions declarades i dutes a terme l’any 2013, un import que “ha de permetre cobrir bona part de les expectatives que recull el pla per aquest 2015”.
Després de la crisi entre CDC i UDC el pla de lluita contra el caragol maçana passa a estar controlat directament pel mateix conseller i pel director general de d’Agricultura i Ramaderia.