Bona part dels tortosins desconeix l'existència del defensor del ciutadà

L'activitat d'aquest figura ha experimentat un descens superior al 50% comparat amb el primer any d'exercici del Defensor de la Ciutadania.

Publicat el 24 de desembre de 2013 a les 11:22
Joaquim Ricard, Defensor de la Ciutadania de Tortosa Foto: Ajuntament de Tortosa

El Defensor de la Ciutadania de Tortosa, Joaquim Ricart, ha fet balanç de la seua activitat al capdavant del servei, durant els anys 2011 i 2012, amb un total de 43 queixes presentades pels ciutadans, 22 de les quals es van resoldre favorablement per al ciutadà. Durant el mateix període, el Defensor va atendre 42 consultes.

La major part de les queixes corresponen a l'àmbit de la Policia Local i fan referència al desacord de ciutadans davant la interposició de sancions. Més enllà de la temàtica, les xifres representen una caiguda important de l'activitat -superior al 50%- respecte el primer any d'exercici del Defensor de la Ciutadania, fet que ha originat una crida a la reflexió per part del propi Joaquim Ricart, compartida per l'alcalde i els diferents portaveus municipals. 

Ricart ha informat que l'any 2011 va atendre 22 queixes, amb resolució positiva de 10, i 18 consultes. L'any 2012, les queixes ateses van ser 21 -dotze resoltes positivament- i les consultes 24. L'any 2010, el primer del Defensor, va tractar 51 queixes i 36 consultes. El Defensor considera que el descens de la seua activitat pot ser atribuïble a múltiples causes, però en destaca l'encara falta de coneixement d'este servei per part de la ciutadania com la més important.

Els portaveus dels diferents grups municipals han donat per bona la tesi de Ricart i han coincidit a demanar una major promoció entre la societat de l'existència del Defensor de la Ciutadania i les seves funcions. També han reconegut la seua tasca mediadora i la seua contribució a la resolució de problemes entre administració i ciutadans.

De la seua banda, l'alcalde Ferran Bel ha agraït el treball del Defensor durant estos anys i ha recordat que la seua feina és del tot voluntària i que no està retribuïda. Bel ha volgut destacar els índexs de resolució de conflictes (57%) i s'ha sumat a la crida perquè els ciutadans coneguen i facen ús d'este servei.

L'Ajuntament de Tortosa va crear la figura del Defensor de la Ciutadania el 14 de juny de 2002, malgrat que no va ser fins 7 anys després, sent alcalde Ferran Bel, que es va nomenar per primera vegada per al càrrec Joaquim Ricart.