
L'N-340 presenta un elevat índex de vehicles pesants, entorn al 30 %. Foto: Sílvia Berbís
Cap carretera de les que passen per les Terres de l'Ebre figuren en els deu primers llocs dels llistats de vies amb més risc d'accident, més concentració de sinistres, o més accidents de motos, ciclomotors i de vehicles pesants a Catalunya. Així es desprèn dels resultats de la catorzena edició de l'estudi EuroRAP, elaborat amb la participació del RACC, Servei Català del Trànsit, departament de Territori i Sostenibilitat i Diputació de Barcelona i presentat este dimarts. L'N-340, entorn a la qual s'ha suscitat un fort malestar a les Terres de l'Ebre precisament per la sinistralitat i el volum de vehicles pesants que suporta, entorn al 30 %, té tres dels deu trams a Catalunya amb més accidents de pesants, però estan situats al pas d'esta via per les comarques del nord de la demarcació.

Mapa de les carreteres més perilloses de Catalunya. Font: RACC
Els paràmetres en què es basa l'estudi fan referència al període del 2012 al 2014. Així, "amb una mitjana de 12.000 vehicles diaris i fins a 16 accidents mortals i greus en aquest període, el tram d'uns 30 quilòmetres entre Amposta i l'Ametlla de Mar figura entre les posicions 40 i 50 de l'estudi pel que fa al risc, catalogat com a mitjà", segons ha explicat a aguaita.cat el responsable tècnic de la fundació RACC, Lluís Puerto. "En funció de com s'ha disparat la sinistralitat en esta via el 2015 sabrem si puja cap a llocs més avançats de més risc de sinistralitat en els propers estudis", ha apuntat.
La xarxa analitzada per EuroRAP consistix en 6.343 km de xarxa viària catalana, que representa el 52 % del total (12.094 km). Esta xarxa es dividix en 423 trams sota estudi. A la xarxa analitzada té lloc el 92 % de la mobilitat total en carretera de Catalunya i el 78 % dels morts i ferits greus en carretera de Catalunya. Per establir el grau de risc d'una carretera es tenen en compte paràmetres com la longitud i la mitjana d'accidents mortals i ferits greus anuals dins dels període 2012-2014.
Dels 10 trams d’alt risc de la llista, 8 pertanyen a la província de Barcelona, 1 a la província de Girona i l’altre a la província de Lleida. El tram de carretera B-502 entre les localitats de Vilassar de Mar i Argentona encapçala el llistat de les carreteres amb més risc d'accident al país, que també inclou la BV-2041 entre Gavà i Beques; la BV-1221 entre Terrassa i Matadepera; la BP-1417 entre Barcelona i Sant Cugat del Vallès (la Rabassada); C-1415a entre Terrassa i Sentmenat; N-260/N-152 entre Alp i la frontera Puigcerdà-la Guingueta d'Ix; la BV-5001 entre Badalona i Martorelles; la C-16 entre Berga i Bagà; la C-14 entre Ponts i Bassella, i la C-59 entre Caldes de Montbui i Moià.

Les deu carreteres més perilloses de Catalunya Foto: Font: RACC
Risc zero a la C-42 entre Tortosa i l'Aldea
Pel que fa a les carreteres amb risc zero, és a dir que a més d'altres variables no s'ha registrat cap accident mortal ni amb ferits greus durant el trienni 2012-2014, n'hi ha una d'ebrenca, concretament la C-42 entre Tortosa i l'Aldea, així com la T-11 a Reus; la B-40 entre Viladecavalls i Terrassa; la LL-12 a Lleida; la BV-2005 entre Sant Vicenç dels Horts i Torrelles de Llobregat; la TV-3146 en Tarragona i Salou; la TP-7225 entre Reus i el Morell; la C-16 entre Bagà i Bellver de Cerdanya, i la C-1413a entre Sabadell i Caldes de Montbui.
Durant la dècada 2000-2010 els morts a Catalunya van reduir-se un 57,2 %, complint amb l’objectiu marcat per la UE de reducció dels morts en un 50 %. Pel que fa al 2020 s’ha establit un nou objectiu, que indica que s’ha de treballar per tal d’arribar el 2020 amb un màxim de 191 morts Catalunya.