
Presentació de la Memòria del 2015, avui a Tortosa. Foto: Govern de la Generalitat
D’altra banda, al primer trimestre de 2015 es va tancar el procés de tramitació de les preferents de Catalunya Caixa. Durant l’any passat, es va acordar els darrers 34 laudes. Com a dada de tancament, el procés s’ha conclòs amb la resolució de 901 casos per laudes a les comarques ebrenques, que han suposat el retorn de 2.341.989 d’euros als afectats.
En el marc de la presentació, la directora de l’ACC, Montserrat Ribera, ha destacat que durant aquest 2016, un dels objectius de l’Agència és “incrementar les adhesions al Sistema Arbitral de Consum de Catalunya, oferir més informació per tal que les empreses i comerços s’adhereixin a aquest sistema arbitral que dóna garantia de qualitat de servei als establiments i al consumidor un plus de confiança”.
També la directora ha apuntat que és continuarà treballant la formació en les escoles, “i s’intensificarà la divulgació entre el sector comercial, per tal que empresaris i comerciants coneguin les seves responsabilitats i obligacions vers els consumidors”. En aquest sentit, per aquest 2016, l’ACC vol intensificar la col·laboració amb organitzacions del sector com Pimec, la Confederació del Comerç de Catalunya (CCC), o l’Associació Nacional d’Empreses de Gran Distribució (ANGED) amb la voluntat que hi hagi més xerrades formatives.
La presentació ha comptat també amb la presència de la directora dels serveis territorials d’Empresa i Coneixement a la demarcació, Mercè Miralles, i del subdirector general de Disciplina de Mercat, Albert Melià.
2.830 consultes, un 32,99% menys
Durant 2015, els ebrencs han realitzat un total de 2.830 consultes de consum, un 32,99% menys que a l’any anterior. Al conjunt de Catalunya, es van atendre 50.832 consultes, un 3,78% més. Els principals motius de consultes van ser sobre serveis de telecomunicacions (30,6%), sobre altres serveis generals de consum (20,1%), sobre subministraments bàsics (aigua, electricitat i gas) (el 18,3%) i sobre béns de consum (el 17,4%).
Presentades 1.019 reclamacions
L’ACC ha gestionat a les comarques de Terres de l’Ebre 1.019 reclamacions de consum, un 11,7% menys que a 2014. Analitzat per sectors, les telecomunicacions i internet aglutinen el 44,4% de les reclamacions; seguit dels subministraments bàsics (aigua, llum i gas) amb el 18,5%; els béns de consum/productes (11,9%), els serveis generals de consum (10%); els serveis financers (8,6%) el transport (5,9%); i la restauració i establiments turístics (0,7%). Al conjunt de Catalunya, l’ACC ha gestionat 16.093 reclamacions.
668 mediacions, un 40,34% més
El 2015, l’ACC va resoldre per mediació a la demarcació de Terres de l’Ebre 668 casos, un 40,34% més que al 2014. Aquest augment posa de manifest que la mediació és va consolidant com a eina de resolució de conflictes de consum. El 66,5% de les mediacions (2 de cada 3) han estat per serveis de telecomunicacions i internet; el 13,5% per serveis d’electricitat, gas i aigua; el 6,6 % per béns de consum/productes; el 5,4% per serveis financers, el 4,6% per serveis generals de consum; un 3,3 % de les mediacions han estat per serveis de transport, i un 0,1% per restauració i establiments turístics. Al tot Catalunya, es van resoldre 7.756 casos per aquesta via, un 9,94% més que al 2014.