El cicle Difraccions portarà la música contemporània i experimental a Lo Pati

Dissabte 26 d'octubre hi actuaran el saxofonista Joan Jordi Oliver, el quartet Aslan Ensemble i el compositor Víctor Moragues

Joan Jordi Oliver, un dels artistes que actuaran.
Joan Jordi Oliver, un dels artistes que actuaran. | Cedida
Redacció
22 d'octubre de 2024, 14:10

El cicle Difraccions és un circuit de músiques en centres d’art de Catalunya (la Fundació Antoni Tàpies, el Museu de la Música i el Santa Mònica de Barcelona, però també al centre d’Art Tecla Sala de l’Hospitalet de Llobregat i a Lo Pati d’Amposta) en el qual participen algunes figures de referència dins del món de la música contemporània i experimental del nostre país. Dissabte 26 d’octubre a les 19.00 h, el cicle farà parada a Amposta amb un concert doble de Joan Jordi Oliver i el quartet de saxos Aslan Ensemble, i el compositor Víctor Moragues. 

El fil conductor de les Difraccions d’enguany pretén posar en relleu l’acte d’escoltar, no com quelcom passiu, sinó com una decisió activa. Per això, el concert programat a Lo Pati porta per títol ‘Escoltar el passat’. El compositor mallorquí, saxofonista i intèrpret de sintetitzadors Joan Jordi Oliver i el quartet de saxos Aslan Ensemble uniran forces per interpretar Readings on Des Prés, una obra que pren fragments de la icònica Miserere mei Deus del compositor francès Josquin Des Prés (1450-1521) per proposar un viatge sonor únic. Aprofitant els recursos i les possibilitats que permet l’ús de les noves tecnologies aplicades a la música, el quartet de saxos dialogarà amb els sons electrònics dels sintetitzadors per tal de crear escultures sonores que congelades el temps i que permeten percebre reminiscències d’allò que coneixem com a renaixement musical. Aquest programa plantejarà la manera com escoltem el passat, i com aquest passat dialoga amb el nostre present.

Per la seua banda, Víctor Moragues presentarà Mides variables un flux sonor que penetrarà l'espai i emergirà a través de quatre altaveus, en un sistema configurat per permetre l'exploració de les seves múltiples potencialitats. Aquesta disposició espacial generarà una experiència auditiva en la qual cada so es percep de manera diferent segons la posició de l'oient, establint un espai dinàmic i mutable, més enllà de les convencions i les narratives establertes. Mides variables proposa deixar-se contagiar per les potencialitats del so i convida l'oient a apreciar la riquesa i complexitat de l'espai sonor, sense cap altre propòsit que la contemplació de la seva essència auditiva.

Joan Jordi Oliver és un saxofonista, compositor-intèrpret i improvisador català establert a Zürich. Inconformista amb el perfil tradicional del saxofonista i en permanent recerca d'una veu molt personal, les seves pràctiques musicals fusionen interpretació, composició, improvisació, elements electroacústics i multimèdia en una expressió musical molt eclèctica però del tot individual. Centrat principalment en la música de nova creació i en la interpretació de la seva pròpia música, els seus principals interessos són l'exploració del seu instrument, re-imaginant les formes de tocar el saxòfon, i la relació entre art i tecnologia.

Aslan Ensemble es forma el 2014 dins de la prestigiosa classe de saxòfon de Jean-Denis Michat del Conservatoire à Rayonnement Régional de Lió (França) i aviat es fa un lloc a l’escena del món de la música de cambra amb actuacions en diferents parts de la geografia francesa i espanyola, destacant les dels festivals Tempo Vivace (Palais Saint Jean de Lió, 2015), Música als parcs (Barcelona 2015 i 2019) i MusaE (Música als Museus Estatals, 2018) després d'haver estat seleccionats per Joventuts Musicals d'Espanya. D'una banda, el grup aposta per revisitar obres icòniques de la tradició musical occidental a través de les seves pròpies adaptacions, i de l’altra, el seu interès per la creació de nou repertori per a la formació de saxos, els duu a tenir entre els seus projectes l'encàrrec d'una peça a la compositora Itziar Viloria i a haver participat en el festival Mixtur 2022 i el cicle Out·Side, interpretant la monumental obra "La bocca, i piedi, il suono" per a 104 saxòfons.

Víctor Moragues configura i desenvolupa entorns que li permetin improvisar. El nucli del seu interès resideix en la morfologia del so: l’element protagonista és la mateixa possibilitat del so. Segons ell, el so no representa, ni serveix com a vehicle per a res més que la seva pròpia presència i transformació. Per generar i definir els sons i desplegar totes les particularitats, en Víctor utilitza la síntesi de partícules i processos aleatoris o estocàstics. Ha realitzat gravacions per a diversos segells com ara Superpang o Tokinogake entre d’altres.

Arxivat a