Dilluns arriben dos dels divuit trens que Vila es va comprometre a renovar

La Plataforma Trens Dignes valora positivament la mesura, però recorda que encara és insuficient

Publicat el 12 de novembre de 2015 a les 15:21
Actualitzat el 13 de novembre de 2015 a les 12:48

Una unitat convencional 447 i una remodelada, com les dos que arribaran a partir de dilluns. Foto: Territori i Sostenibilitat


Els trens de la sèrie 470 que circulen actualment per les línies R15 (connecta Barcelona amb Riba-roja d'Ebre) i R16 (connecta Barcelona amb Tortosa i Ulldecona), començaran dilluns a substituir-se per unitats 447 remodelades. Territori i Sostenibilitat ha anunciat avui la posada en circulació este dilluns, tal com porta temps reclamant el territori, dels dos primers combois, que començaran a circular per la línia R16 i la resta d’unitats s’aniran substituint al llarg del 2016. Els nous trens tenen l’interior totalment renovat, amb seients ergonòmics, accessos per a persones amb mobilitat reduïda, i espai per a bicicletes i maletes grans. La remodelació dels trens té un pressupost de 2,5 MEUR.
 

El compromís de renovar la flota ferroviària a l'Ebre, força obsoleta, comença a complir-se. Foto: Territori i Sostenibilitat

Així, s’ha millorat l’ergonomia dels seients, la comoditat i l’espai per als usuaris durant el viatge. Els combois inclouen espais per portar bicicletes i equipatge especial. Cada tren disposa d’un total de 581 places per a viatgers, de les quals 179 corresponen a places assegudes. A més, s’ha aprofitat per instal·lar pantalles informatives a tots els cotxes amb l’objectiu de millorar la informació que s’oferix a l’usuari durant el viatge, com per exemple els detalls de la línia, les parades i les correspondències amb la resta de mitjans de transport. També s’ha canviat la il·luminació, els polsadors i els equips de climatització.

Afegit a les millores en matèria de comoditat, la principal novetat que incorporen estos nous trens remodelats és una millora en l’accesibilitat. Disposen d’un nou cotxe situat al mig de tot el comboi que disposa d’una porta més baixa per facilitar l’accés a persones de mobilitat reduïda. A més, s’ha instal·lat un bany adaptat situat a la zona baixa del cotxe, i un espai reservat per a persones que viatgen amb cadira de rodes. 

Trens Dignes ho veu positiu però insuficient
La Plataforma Trens Dignes no ha tardar en valorar l’anunci fet pel departament de Territori i Sostenibilitat, i en este sentit ha explicat que considera positiva la incorporació d’unitats 447 remodelades, tot i que la mesura, afegix, encara és insuficient. Així, sosté que “és un pas endavant per anar eliminant les cada cop més obsoletes 470 (i respon a una de les promeses feta pel conceller Vila durant la reunió mantinguda amb la PTD el 17 de juny), però “és preferible disposar de noves unitats 449 que no pas rebre 447 remodelades”, apunta. A la línea R-11 Barcelona-Girona, recorda, estes unitats més modernes, 449, són la norma i no l’excepció.

En qualsevol cas, la PTD recorda que encara queden per resoldre aspectos importants acordats en la reunió del juny amb el conceller Vila, i posa l’accent en millorar les freqüències a l’R-16 (crear un nou servei a partir de les 20.30-21 hores), a la R-15, cobrint la franja de quatre hores en què no passa cap tren als matins per l’estació de Móra la Nova, i també reduir les tarifes aplicant un factor corrector que faça justa i sostenible la relació qualitat-preu del servei.