
Alumnes del Sagrada Família de Tortosa fent serveis comunitaris a la residència Sant Miquel Arcàngel. Foto: Govern
Les Terres de l’Ebre són el territori de Catalunya on més implantades estan les experiències de servei comunitari entre els instituts de secundària. Es tracta d’una proposta educativa que combina processos d’aprenentatge i de servei, de manera que l’alumne posa el seu coneixement i competències al servei dels altres. Esta iniciativa, que es va començar a aplicar al territori el curs 2013-2014 en set instituts, i ara són ja els alumnes de tercer i quart d’ESO d’un 62% dels instituts de secundària ebrencs, dotze en total, els que fan treballs comunitaris, assolint les xifres més altes de Catalunya pel que fa a centres implicats. S’espera que els altres nou instituts que resten vagen incorporant en breu al currículum dels alumnes l’obligatorietat de fer serveis socials per posar en pràctica valors com la solidaritat i la cooperació.
Els centres piloten actuacions de Servei Comunitari en col·laboració amb institucions i entitats com Creu Roja, Càritas, residències d’avis, ajuntaments d’Alcanar i Deltebre, les biblioteques públiques i punts de lectura, el parc natural del Delta de l’Ebre o la Fundació Pere Mata, entre d’altres.
Avui, la directora general d’Atenció a la Família i Comunitat Educativa, Meritxell Ruiz Isern, acompanyada pel director territorial d’Ensenyament, Antoni Martí, han visitat Tortosa i Amposta per conèixer dos de les experiències en servei comunitari que s’han desplegat. En una d’elles, els alumnes del col·legi de la Sagrada Família de Tortosa fan serveis comunitaris a la residència Sant Miquel Arcàngel , on ensenyen als avis informàtica i xarxes socials. També ha conegut de primera mà l’exemple dels alumnes de l’Institut Ramon Berenguer IV d’Amposta amb la Fundació Pere Mata.