
Un dels carrers comercials de Móra d'Ebre durant estos dies de Nadal. Foto: Cedida
Més professionalitat i treball en xarxa, millores en els eixos comercials i els seus accessos, i més notorietat per erigir-se en la primera opció de compra per als habitants de la comarca. Estos són els reptes amb els quals el sector comercial de la Ribera d’Ebre encara el seu futur, els quals estan recollits en el Pla de dinamització comercial de la Ribera d’Ebre 2016-2020 elaborat pel Consell Comarcal dins el projecte Ribera d’Ebre Viva.
Com ja s’ha fet anteriorment amb altres sectors estratègics, com la fruita dolça, el turisme o l’oli, l’Àrea de Desenvolupament Econòmic està treballant amb els comerciants de la comarca per millorar la seua competitivitat i generar ocupació en un sector que actualment manté 349 llocs de treball en actiu. La dinàmica és la mateixa que s’ha seguit en altres sectors: elaborar i validar una diagnosi, crear un grup de treball que integre sector públic i privat, i consensuar i tirar endavant actuacions conjuntes que en el cas del comerç preveuen una inversió de 130.829 euros en els quatre anys vinents.
Les primeres actuacions es posen en marxa este pròxim any. Fins ara, este 2015, s’ha fet una diagnosi del sector a partir de les entrevistes realitzades a 174 ciutadans de la comarca amb capacitat de compra, 84 comerciants, els presidents de les associacions locals i 18 representants públics. Esta radiografia destaca, a pesar de la regressió que ha patit el sector, aspectes positius per treballar els pròxims anys, sobre tot el potencial de creixement del comerç lligat al sector turístic i la bona valoració de les botigues de proximitat que manifesten els veïns de tots els pobles.
Així, el pla de treball consensuat per als pròxims quatre anys preveu actuacions tant dirigides als mateixos comerciants, com a la ciutadania per sensibilitzar els veïns de tots els pobles de la importància de comprar al comerç local. Els botiguers tenen clar que el seu futur passa per la seua formació, l’intercanvi d’experiències i la seua professionalització, també per associar-se i treballar conjuntament entre ells i amb el sector turístic, promocionant una oferta conjunta de la Ribera d’Ebre en fires. A més, el pla de dinamització també preveu campanyes de promoció per donar valor al seu servei de proximitat. I igualment implica al sector públic en la presa de decisions, adaptant ordenances municipals i adequant els mercats setmanals, i fins i tot millorant les comunicacions i l’accessibilitat als eixos comercials.
De moment, per al proper any s’ha consensuat un pla de treball que suposarà invertir gairebé 20.000 euros en l’organització de seminaris, la creació d’una marca pròpia del comerç de la Ribera i les primeres campanyes de promoció conjunta per sensibilitzar la ciutadania del seu paper i servei als pobles. També es començarà a parlar amb el sector turístic per articular una estratègia conjunta d’oferta i producte a la comarca.
Implicar a tots els municipis
Fins a la data, estan implicats en el projecte botiguers de nou municipis de la Ribera: Móra d’Ebre, Móra la Nova, Ascó, Flix, Riba-roja, Rasquera, Benissanet, Ginestar i Garcia, així com la patronal del comerç PIMEC i les cinc entitats que agrupen el sector a la comarca: l’Associació de Comerciants d’Ascó, la Unió de Comerciants de Flix, la Unió de Botiguers de Móra d’Ebre i l’Associació d’Empresaris de Rasquera. I des del Consell Comarcal es treballa per integrar també al grup de treball representants de la Palma, la Torre de l’Espanyol, Vinebre, Miravet i Tivissa, i impulsar així el sector arreu de la comarca.