
El Govern ha aprovat crear tres nous impostos ambientals que permetran a la Generalitat recaptar 50 milions d'euros i complir les recomanacions de la UE sobre fiscalitat ambiental. L'executiu català ha aprovat el projecte de llei este dimarts, un projecte que gravarà les emissions contaminants que produeix l'aviació comercial durant les fases d'enlairament i aterratge, el possible dany mediambiental derivat de la producció termonuclear d'energia elèctrica i l'emissió de determinats contaminants generats en diverses instal·lacions industrials i de combustió.
En roda de premsa després del Consell Executiu, el conseller de la presidència i portaveu del Govern, Francesc Homs, va defensar ahir que l'objectiu dels tres gravàmens és més seguir els consells de la UE que no un afany recaptatori: «És una qüestió de model de país, de si volem un país compromès amb el medi ambient» L'executiu català preveu que els nous impostos puguen estar aprovats pel Parlament abans de sis mesos perquè puguen entrar en vigor el juliol abans de les vacances d'estiu, per la qual cosa al 2014 la recaptació seria menor de la prevista en el projecte de llei.
El consumidor, de moment, no ho notarà
Tot i que encara s'ha de debatre, l'impost sobre les emissions dels vols comercials durant les fases d'aterratge, rodatge i enlairament s'aplicaria només en zones de protecció especial per la contaminació, el que, segons Homs, ara afectaria només a l'Aeroport del Prat a Barcelona.
En el cas de la producció termonuclear d'electricitat, el Govern preveu gravar l'«eventual dany en el medi ambient» que puga derivar d'aquesta activitat, el que portarà a l'executiu català a deixar d'aplicar el gravamen de protecció civil a les centrals nuclears per evitar una doble imposició. Segons els càlculs del Govern, l'impost sobre la producció termonuclear d'electricitat generarà 43,2 milions d'euros anuals per les arques de la Generalitat, i 3,9 milions serà el que gravarà als vols comercials, i Homs ha assegurat que incorporaran a la llei una clàusula per evitar que suposin un recàrrec al client en les tarifes de l'electricitat i en el cost dels vols.
El tercer tribut —amb el qual es preveu recaptar 2,1 milions d'euros com a màxim— aspira a incentivar «conductes més respectuoses amb l'entorn» al gravar l'emissió a l'atmosfera de contaminants generats en determinades instal·lacions industrials i de combustió com refineries de petroli i gas, fàbriques de ciment i materials plàstics, i explotacions mineres.