"Acabem ara la primera batalla, és molt important: molt poca gent creia que ho aconseguiríem, tothom ho donava per perdut i nosaltres tenim clar que podíem guanyar", ha reflexionat el portaveu veïnal, Llorenç Navarro. Han estat 1.558 dies de lluita, no només a peu de carretera, tallant la circulació, primer diàriament, després dos cops per setmana i, durant els últims temps, cada dues setmanes.
També han protagonitzat accions com el tancament a la Delegació del Govern a les Terres de l'Ebre o en plens municipals, han organitzat romeries i han participat en xerrades, conferències i elaborant estudis per carregar-se de raons. "Tot per donar a conèixer una realitat: que hem estat un territori discriminat per la manca d'inversions. Paguem perquè tothom puga circular per carreteres i per la nostra, ens tocava pagar", sentencia, tot remarcant que el moviment "no té sigles ni banderes".

El portaveu del moviment veïnal 'Prou! AP-7 Gratuïta Ja', Llorenç Navarro Foto: ACN / Mar Rovira
L'acte posterior a l'últim tall de carretera, amb audiovisuals i intervencions, servirà per celebrar i també homenatjar la ciutadania que ha protagonitzat la lluita durant tot este temps i es reconeixerà la tasca dels mitjans de comunicació. Als veïns els queda la satisfacció d'haver empès decisivament perquè es materialitze una decisió que hauria d'haver arribat fa dècades. "Esta vegada hem guanyat, però no hem de perdre després el que hem avançat. Aquests 20 anys de morts que s'haurien pogut salvar i evitar estan a les costelles d'este món polític, que segur que les seues mans estan brutes de sang i no els perdonarem mai. No han treballat per nosaltres", ha avisat Navarro.
A partir d'este moment, la pròxima fita, apunta el mateix portaveu, serà aixecar les barreres definitivament de l'ampliada concessió entre Salou i la Jonquera, arran la construcció d'un tercer carril, i que ha de finalitzar l'agost de 2021. "Continuem la lluita, no tallant la carretera sinó fent xerrades, conferències i estudis. Competim contra grans empresaris que utilitzen els polítics com a marionetes i es justifiquen que ho fan per nosaltres. Però es per donar llarga vida a estes empreses i fer-les ben riques. Hi estem en contra d'això", ha subratllat el mateix portaveu.
També perquè el tram que ara s'allibera dispose d'un tercer carril que garantisca la seguretat dels usuaris davant la més que previsible multiplicació del flux de trànsit amb l'alliberament dels peatges, evitar que les carreteres nacionals es converteixin en vies urbanes i lluitar en contra de la implantació de la vinyeta, que entenen com una "privatització de la via pública". Demanen la implicació activa de la classe política per fer front a estes amenaces i recorden que, de la seua materialització així com de la manca d'unes infraestructures de comunicació dignes, depèn bona part del futur del territori, així com la possibilitat d'aturar la sagnant marxa de joves i activitats productives cap a fora.