El nou edifici assistencial de l'Hospital de Tortosa estarà funcionant en poc més de dos anys

La directora del CatSalut defensa que el projecte és irrenunciable i que no condiciona la construcció del nou hospital. El nou edifici de l'HTVC tindrà cinc plantes, dues soterrades per fer-hi un aparcament de 400 places

Publicat el 03 de juny de 2022 a les 13:40
Actualitzat el 03 de juny de 2022 a les 18:40
El nou edifici assistencial de l'Hospital de Tortosa Verge de la Cinta (HTVC) estarà funcionant, a molt tardar, a principis del 2025. La directora del Servei Català de la Salut, Gemma Craywinckel, ha defensat que l'ampliació del centre el farà "més funcional" i que és un projecte irrenunciable i que no condiciona que es faça un nou centre hospitalari a la ciutat més endavant. Este estiu es licitarà el projecte i l'obra conjuntament per reduir terminis i s'ha fet una diagnosi dels terrenys per valorar el risc que el projecte es bloquegi o paralitze per troballes arqueològiques. La inversió prevista és de 32,5 MEUR. Els serveis assistencials del nou edifici es definiran ara amb els professionals de l'HTVC.

Com ha detallat el sotsdirector del CatSalut, Martí Ballart, l'avantprojecte de l'ampliació de l'Hospital de Tortosa Verge de la Cinta ja s'ha encarregat a Infraestrutures.cat i s'ha aprofitat la visita d'aquest divendres per fer la primera reunió de treball per preparar el projecte de manera que es puga licitar amb l'obra este estiu. Això permetrà accelerar el termini dels tràmits i reduir-lo més de la meitat. La previsió és que les obres comencin el primer semestre de l'any que ve i que el nou edifici estigui en funcionament a finals del 2024 o principis del 2025, "un calendari factible i realista" segons han destacat del Servei Català de la Salut.

La directora Gemma Craywinckel ha volgut confirmar i assegurar "que hi ha projecte" i que s'executarà en paral·lel al compromís del departament de Salut d'iniciar el projecte d'un nou hospital de referència per al territori. Els responsables i tècnics del CatSalut han aprofitat la visita d'este divendres a Tortosa per conèixer in situ els terrenys del pla parcial Camí de Roquetes que ha ofert l'Ajuntament i també de l'estat dels procediments urbanístics i d'adquisició "per poder acotar una data de disposició" com més aviat millor.

Nou edifici polivalent i funcional

El nou edifici de l'HTVC tindrà més de 5.000 metres quadrats, serà una infraestructura "polivalent" i funcional, per permetre "diversitat d'usos" per reforçar la part quirúrgica, les consultes externes i els hospitals de dia, i altres mancances de serveis centrals, de suport i generals que té el centre hospitalari. Estarà connectat, també internament, amb l'edifici actual de l'hospital i inclourà els ascensors urbans que connectaran amb el centre de la ciutat de Tortosa, per salvar el desnivell de trenta metres del turó on està ubicat.

El pressupost global del projecte és de 32,5 milions d'euros. També es licitarà aviat l'aparcament provisional que es construirà al fossar, i que estaria a punt el primer semestre del 2023 coincidint amb les obres del nou edifici –que es construirà a la zona on actualment hi aparquen els treballadors de l'Hospital-. "L'estructura ha d'estar al servei dels professionals i la ciutadania i pensem que és la millor opció en un curt termini de temps", ha defensat Craywinckel. "És una solució factible i ràpida als problemes actuals", ha afegit.

La directora del CatSalut ha dit entendre "la pressió" de la ciutadania i fins i tot dels sanitaris perquè hi haja un nou hospital de referència a les Terres de l'Ebre, però ha comprovat que tampoc es vol renunciar a un millor servei al centre actual. "És lícit, però tothom veu que els terminis per construir un nou hospital són els que són i té els riscos que té. No fer res al Verge de la Cinta no és un escenari possible. És bo per l'HTVC i s'ha de fer", ha defensat. Craywinckel ha recordat que "l'única diferència" del debat sobre el futur assistencial del territori amb altres moments és que s'ha descartat "un nou hospital sobre l'actual hospital".

Diagnosi de riscos arqueològics

El nou edifici de l'HTVC tindrà cinc plantes, dues soterrades per fer-hi un aparcament de 400 places. Segons Ballart, hi ha aspectes diversos i normatius que "condicionen" que el projecte inclogui un mínim de places d'aparcament, però el nou equipament es fa en una zona, a tocar del fossar i les muralles de Tortosa, on hi ha un "risc arqueològic": que la troballa de restes pugui paralitzar i retardar l'obra. Segons el sotsdirector del Servei Català de la Salut, el risc s'ha avaluat i s'ha fet una diagnosi i proves complementàries, a partir d'una mena escaneig. "Les previsions estan fetes pensant que les coses vagin bé i si no hi van, veurem si hem de replantejar algun ajust en aquesta part sota rasant –del pàrquing-", ha explicat Ballart.