La proposta aprovada ahir inclou amb detall els requisits tècnics, logístics i de personal que requerix la prestació del servei als 16 nuclis de població de la Ribera, incloent-hi la Serra d’Almos i Darmós. Així, es contemplen set rutes, establertes després d’estudiar els quilòmetres a recórrer; també es preveuen els vehicles, adaptats a persones amb mobilitat reduïda, amb les places corresponents segons la demanda; els conductors, els acompanyants i la figura d’un coordinador per a la planificació i l’adaptació que vagi requerint el servei segons la realitat del col·lectiu usuari.
Tot plegat, representa un elevat import d’adjudicació del contracte, amb valor estimat del mateix de 787.015,09 euros, un cost que s’ha vist incrementat amb l’actualització de les rutes i situació dels mercats actuals.
Compromís del Ple amb este col·lectiu social
Segons va reconèixer la presidenta del Consell Comarcal de la Ribera, Gemma Carim, la proposta aprovada al Ple ha estat “un dels cavalls de batalla d’esta legislatura, per la complexitat d’un servei no queda cobert amb les línies de transport regular que operen a la Ribera i per les mateixes característiques del territori, amb una població molt dispersa que en dificulta l’operativa”.Segons l’estudi, són més de 722 km/dia a cobrir entre les set línies a la comarca. La dificultat també radica en les necessitats del mateix col·lectiu, amb qui el Ple del Consell Comarcal va reiterar ahir el “compromís institucional per garantir la seua integració, tant pel que fa a les persones amb discapacitat i/o problemes de mobilitat o dependents, com pel que fa a l’ajut per a les famílies o tutors que en tenen cura”.
La prestació dels serveis que es duia a terme fins a l’any passat va canviar radicalment davant la necessitat d’una nova licitació i amb la dificultat de trobar conductors per mantenir la flota de vehicles que prestaven el servei comarcal mitjançant gestió directa. Les dos convocatòries que va fer el mateix Consell, com a possible solució per cobrir les places dels conductors del servei, van quedar desertes, la qual cosa va obligar a fer un estudi molt acurat de les línies de transport necessàries per poder mantenir el servei adaptat, a partir d’ara assumint la seua externalització.
El nou contracte, a més, assumix l’increment el cost que representa actualitzar el plec de clàusules per garantir-ne la viabilitat, després de mantenir congelada durant anys la partida econòmica destinada al transport adaptat dins el pressupost comarcal. El fet que siga un servei inclòs en el Contracte Programa de Serveis Socials, dins el pressupost de la Generalitat de Catalunya, ha requerit de l’estudi exhaustiu de les rutes i unes clàusules molt acurades com a garantia de continuïtat del servei.