
Un 32% del trànsit que circula per l'N-340 són camions. Foto: Sílvia Berbís
Transcorreguts dos mesos dels últims accidents mortals del passat mes de setembre de l’N-340 en el seu tram a les Terres de l’Ebre i , després de la reunió mantinguda entre els alcaldes de les Terres de l’Ebre i el delegat de la Generalitat amb representants del Ministeri de Foment, el Reial Automòbil Club de Catalunya (RACC) constata que “no hi ha
cap compromís ferm per reduir l’alta accidentalitat d’aquesta via” de la qual denuncien que des de l’any 2012 hi han perdut la vida 45 persones, 17 durant el 2015).
“Malgrat una clara predisposició al diàleg, que és benvinguda, i una aparent voluntat
de buscar una solució immediata, aquesta no arriba i no sembla que ho hagi de fer
a curt termini”, lamenta el RACC en una nota de premsa, on insisteix en la necessitat de posar en marxa mesures efectives i immediates.
En relació a la construcció de rotondes en diversos municipis de les Terres de l’Ebre com a mesura que el ministeri de Foment ha engegat per reduir l’alta sinistralitat, el RACC considera que “no resol el problema de fons de la N-340, que són els xocs frontals”. Segons dades recopilades pel RACC, a la N-340 el 42% dels xocs que s’hi produeixen són frontals i només el 3% dels accidents tenen lloc en interseccions.
A més, “és probable que augmenti el nivell de congestió en determinades rotondes”, sobretot en períodes d’alta intensitat de circulació (estiu i festius). El RACC considera que, si bé és cert que la baixa velocitat de les rotondes redueix la gravetat dels accidents que s’hi produeixen, també és veritat que les rotondes, en èpoques i zones on la circulació de vehicles és elevada, “desencadenen més congestió en un àrea que ja avui dia està congestionada a l’estiu, amb el consegüent perjudici per als usuaris”. I “paradoxalment” les rotondes “poden augmentar el risc d’accident frontal en altres llocs, en propiciar una menor velocitat mitjana de circulació i, per tant, més intents d’avançament en altres trams”.
El RACC insisteix en la seva proposta de desviar el trànsit de vehicles pesants a la AP-7, un mesura que reduiria “dràsticament” els accidents mortals a la N-340, i “els transportistes sortirien doblement beneficiats”, perquè “els que ja utilitzen l’AP-7 es
beneficiarien d’una reducció del 50% del peatge” i “els que serien desviats de la
N-340 a l’AP-7 reduirien el temps de recorregut, el consum de benzina i els
accidents, cosa que compensaria amb escreix el peatge”. A més asseguren que “no hi hauria cap cost per a l’administració, ja que no caldria compensar la concessionària per la rebaixa dels peatges” per l’augment de trànsit previst a la AP-7.