El risc d'incendis d'este estiu és moderat i dependrà de les condicions climàtiques

Comença la campanya de prevenció d'incendis després d'un hivern molt sec | Els Agents Rurals advertixen que gairebé un 50% dels incendis al territori són per negligències

Publicat el 17 de juny de 2016 a les 12:08
Actualitzat el 17 de juny de 2016 a les 12:20
Després d'una tardor molt seca que va mantenir en alerta tot els cossos de seguretat durant l'hivern, la primavera ha tingut una pluviometria normal i regular a les Terres de l'Ebre, fet que ha permès que la campanya d'incendis 2016 comence amb un risc moderat al territori. Tot i això, s'alerta que la situació este estiu es pot complicar depenent de la calor i sobretot, a les Terres de l'Ebre, del vent i que sota la verdor de la vegetació s'acumula molta càrrega combustible de l'hivern que pot portar complicacions en cas d'incendi.

Amb esta planificació i tenint en compte que un 47,1% dels incendis, el 2015, van ser a causa de negligències, els cossos de seguretat insistixen en "la coresponsabilitat" de tota la societat mentre han dut a terme més de dues mil actuacions de sensibilització i prevenció. El nombre d'incendis al territori manté un tendència estable amb una cinquantena de petits focs anuals de mitjana.

El perill d'incendi d'este estiu a les Terres de l'Ebre estarà molt condicionat a les situacions meteorològiques que succeeixen a partir d'ara. Després d'un hivern normalment sec però que precedia a una tardor excepcionalment seca, la primavera ha estat força plujosa. Així s'ha reflectit ha través del mostreig de vegetació que es fa cada 15 dies a Tivissa (Ribera d'Ebre). El contingut d'aigua de plantes com el romaní és normal, el d'arbres com el pi és inferior però dintre de paràmetres de normalitat, i va baixant dins del previst en esta època.

Com ha apuntat el cap Regional del cos d'Agents Rurals a les Terres de l’Ebre, l'inspector Miquel Àngel Garcia, els perills al territori vindran donats per les onades de calor i sobretot dels episodis de vent, sense oblidar la càrrega de combustible sec dels boscos que s'acumula sota la verda vegetació. En una situació d'incendi, caldrà tenir-ho en compte perquè la combustió pot ser molt forta. "Si tenim sort i es fa una bona vigilància, esperem que no tinguem cap ensurt gros ni que tampoc sigui una campanya extremadament conflictiva", ha apunta Garcia.

Preparats per combatre el foc
El nombre d'incendis a les Terres de l'Ebre es manté amb una tendència estable en els últims 15 anys, amb una cinquantena de focs de mitjana cada any que són petits, d'entre 600 i 700 hectàrees, amb excepcions com els casos d'Horta de Sant Joan (2009), Rasquera (2012) i Tivissa i Tivenys (2014).

Este estiu, les Terres de l'Ebre comptaran amb 12 parcs de bombers en funcionament, 7 de fixes i els 4 de Bombers Voluntaris que hi ha a Horta de Santa Joan (Terra Alta), Benifallet (Baix Ebre), Tivissa i Flix (Ribera d'Ebre). Hi haurà 255 agents ordinaris –bombers funcionaris, voluntaris, EPAF i altres- i 86 persones més, incloent les Guaites, de reforç per a la campanya forestal. Comptaran amb 55 vehicles i 5 mitjans aeris -2 helicòpters bombarders, 2 avionetes de vigilància i 1 helicòpter de comandament- que es comparteixen amb la regió del Camp de Tarragona.