
El Pont Penjant d'Amposta complix enguany el centenari de la col·locació de la seua primera pedra. Foto: Sílvia Berbís
El Pont Penjant d’Amposta complix enguany cent anys de la col·locació de la primera pedra per a la seua construcció. Tota una efemèride que miraran amb enveja els altres tretze ponts que creuen de riba a riba el tram català de l’Ebre. Segurament, de tots, és el més emblemàtic, però no el més antic. Fins l’any 1868 no existia cap viaducte per creuar l'Ebre en els seus més de 130 quilòmetres de recorregut per Catalunya. A excepció, clar, dels ponts de barques, construccions de fusta sustentades per embarcacions que permetien trencar l’ancestral divisió geogràfica que implicava el riu, en punts com Tortosa, Móra d’Ebre o Amposta i tenien certa flexibilitat per adaptar-se a fluctuacions de cabal no massa extremes. Amb les sequeres o avingudes, però, quedaven inutilitzables. El formigó armat va resultar ser tota una revolució. Com ho és construir un pont, una revolució en el camp de les comunicacions, urbanística i social.
“Els ponts són infraestructures que tenen la capacitat de modificar dinàmiques molt arrelades, facilitar el contacte entre territoris i estrènyer els vincles entre la població”, apunta Toni Cartes, tècnic col·laborador del Museu dels Terres de l’Ebre, a Amposta.

L'antic pont del ferrocarril de Tortosa, el més antic de fet, rehabilitat per al pas de vianants. Foto: S.B.

El pont d'arcades de Móra d'Ebre, un altre dels més emblemàtics del tram català. Foto: S.B.
A Flix, el pont va arribar per coronar la presa. A Ascó, després de la construcció de la central nuclear. Tres més a Amposta, un altre a Tortosa, Benifallet, Riba-roja d'Ebre i finalment l'erigit fa només quatre anys entre Deltebre i Sant Jaume d'Enveja, completen el mapa de ponts del tram català de l'Ebre. La majoria sustenten les principals infraestructures viàries que creuen les Terres de l’Ebre, com l'autopista AP7, la C-12, la N-340 i el Corredor ferroviari del Mediterrani, a excepció de l'últim. ‘El Passador’ ha recuperat l'esperit dels ponts més emblemàtics de l'Ebre, el d’estretir vincles socials, gairebé íntims, entre municipis que, malgrat estar tan propers, van tenir durant segles una línia hídrica que, de la mateixa manera que podia apropar punts llunyans, allunyava els més propers.