Seguretat i fluïdesa
El sistema 2+1 consistix en configurar tres carrils de circulació, on el carril central es va alternant en un sentit i en l’altre, per tal d’habilitar trams d’avançament segurs per als vehicles. A més, una característica essencial per a la seguretat viària de les carreteres 2+1 és que disposen d’una separació reforçada dels dos sentits de circulació. Així, incideix en dos factors relacionats amb els accidents frontals: els avançaments inadequats i la invasió del carril del sentit contrari per pèrdua de control o falta d’atenció. I, a més de millorar la seguretat viària, en habilitar un carril addicional, la carretera pot guanyar en fluïdesa de la circulació.

Foto: Departament de Territori
La Generalitat ha aplicat en els últims anys aquest sistema, inspirant-se en l’experiència de Suècia, país capdavanter en seguretat viària, i en els trams on ho ha aplicat, s’han reduït un 90% els accidents mortals i un 50% els greus. El programa 2023-2030 del Govern per estendre aquest model es basa, a l’hora de definir i desenvolupar les actuacions, en els criteris següents:
Carreteres existents 1+1 que pertanyen a la xarxa bàsica
Amb un trànsit a partir de 5.000 vehicles diaris
Accidentalitat frontal i gravetat dels accidents
Trams de més intensitat de trànsit
Continuïtat de la xarxa altes prestacions

Pla de les actuacions Foto: Departament de Territori
Així, els àmbits on s’actuarà en el marc d’aquest programa a la C-12 són: Amposta-Jesús, Jesús-Benifallet, Tivissa-Flix, i la Granadella-Albatàrrec. Estos trams sumen 86 quilòmetres.