
Posta de sol als Alfacs. Foto: Diputació de Tarragona
Catalans de mitjana edat i amb fills petits. Este és el perfil que predomina entre els visitants que arriben a les Terres de l’Ebre, segons reflectix l’anàlisi de la demanda turística de 2014 dirigit per l’Observatori de la Fundació d’Estudis Turístics vinculat a la Universitat Rovira i Virgili.
En concret, les dades destaquen que el visitant tipus de les Terres de l’Ebre és un adult d’entre 35 i 44 anys que viatja en família i es desplaça en vehicle propi. D'altra banda, l'estudi percep l’augment d'este perfil de turista, que s’ha vist incrementat en 6,2 punts percentuals i que permet situar el turisme familiar en les primeres posicions de visitants de la destinació. Pel que fa al nivell econòmic, el grup predominant de visites seguix sent de classe mitjana (42,7 %), seguit de la classe mitjana-alta (29,6 %). En este apartat cal subratllar l'increment de visitants de la classe alta, de 2,6 punts respecte al 2013, mentre que la classe social mitjana-baixa i baixa han disminuït 8,8 i 2,2 punts, respectivament.
Augment del turista estatal i estranger
Pel que fa a altres llocs de procedència, els visitants de la resta de l’Estat i de l'estranger han augmentat en 6 punts i 3 punts, respectivament, en detriment del mercat català, que ha davallat gairebé 10 punts percentuals. En aquest sentit, els procedents de Barcelona són els que han experimentat un major descens. València, Aragó i el País Basc continuen sent les comunitats de l'Estat que més visiten les Terres de l'Ebre. Pel que fa a turistes de l'estranger, els francesos gairebé s'han doblat (han passat del 6 % al 11 %) i els Països Baixos s'han triplicat. Pel que fa als turistes que este estiu han visitat les Terres de l’Ebre per primera vegada, el 41 % afirma que havia sentit a parlar de la destinació feia anys (del total d'aquestes respostes, el 66,9 % correspon a turistes catalans) i el 30,6 % diu haver conegut la destinació a través de les recomanacions d'amics o parents.
Internet, l'opció majoritària per contractar el viatge
Quant a la forma d’organitzar el viatge, Internet continua sent l’opció majoritària: un 48,7 % de turistes contracten l'estada a través d’agències de viatge en línia, cercadors i altres sistemes virtuals. Si ens fixem en el tipus d’allotjament, el 64,7 % dels que s'allotgen en cases rurals han organitzat el viatge per Internet, mentre que els que s'estan en càmpings opten per reservar directament a l'empresa: un 66,5 %. I com més gran és el viatger, menys utilitza l'Internet. En este sentit, els turistes de 65 anys o més opten principalment per contractar l'estada directament a l’allotjament.
Activitats preferents dels visitants
Les principals activitats realitzades durant l'estiu han estat anar a la platja (64,8 %), visitar llocs culturals i/o naturals (36,7 %) i relaxar-se i descansar (35,5 %). El Parc Natural del Delta de l’Ebre ha captat l'atenció de bona part dels turistes allotjats a hotels, càmpings i establiments de turisme rural de les Terres de l’Ebre: un 50,5 % de freqüència. Els següents espais més freqüentats del territori han estat Tortosa (15,6 %) i el Montsià (13,4 %).
Quant a les motivacions dels visitants, un 46,1 % considera les Terres de l’Ebre com una destinació que transmet "calma i tranquil·litat". Altres respostes vinculen este territori amb "naturalesa" (8,1 %) i "vacances" (6,0 %).