
Els operaris han començat esta setmana a eliminar alguns elements, com les baranes dels balcons. Foto: Ajuntament de Tortosa
El procés urbanístic que ha de donar vistes al riu a la façana de la catedral està en marxa. L’Ajuntament de Tortosa ha escenificat avui l’inici de l’enderroc, que ha començat els últims dies suaument, amb l’extracció d’alguns elements patrimonials, principalment baranes dels balcons, i de les xarxes elèctriques i telefòniques. “No direm que és un dia històric perquè la paraula està banalitzada però sí important per a la ciutat de Tortosa”, ha començat anunciant l’alcalde, Ferran Bel, que ha mostrat la “satisfacció i alegria” de l’ajuntament per veure executar un projecte, ha recordat, “que ha trigat 51 anys en dur-se a terme”, tot referint-se al fet que “ja es va planificar l’any 1964”. L’Ajuntament confia completar tota l’actuació, incloses les excavacions arqueològiques posteriors a l’enderroc i la construcció de la futura plaça a l’espai resultant, l’any 2017.
Així, “amb el suport de tots els consistoris dels últims 50 anys”, Bel ha defensat el vist-i-plau majoritari al projecte d’enderroc dels sis edificis que conformen l’illa de cases situada entre el carrer Croera i la Rambla Felip Pedrell d’una banda, i el Palau Episcopal i la Costa de Capellans per l’altra. Les veus opositores a l’actuació, que consideren que Tortosa perd un bé patrimonial que es podia restaurar, s’han dixat sentir lleugerament amb algunes referències a les xarxes socials. A peu de carrer, alguns veïns mostraven el seu acord amb l’enderroc de les cases. És el cas d’alguns turistes, que en veure-les degradades com estan, afirmaven que “una plaça serà millor”, deia el francès Michel Boursin. Altres, com un antic veí d’un dels edificis, defensava la postura contrària: “S’haguéssen pogut rehabilitar”, ha apuntat.

L'Ajuntament ha distribuït esta imatge que simula el resultat final de l'actuació. Foto: Ajuntament de Tortosa
Amb tot, iniciats els treballs d’enderroc, que està previst que duren tres mesos, i un cop es duguen a terme les excavacions arqueològiques i la posterior construcció de la plaça, “la façana principal del temple serà visible, per primera vegada des que es va bastir al segle XVIII, des del riu Ebre i el barri de Ferreries”, ha destacat l’Ajuntament.
L'alcalde ha recordat que "hem abocat molt de temps i molts d'esforços en els últims 8 anys” en una obra que ha titllat de “complexa” i que “està cridada a transformar la ciutat i el seu skyline."
Tal i com preveu el projecte adjudicat per l'Ajuntament, l'enderroc es farà de manera controlada i minuciosa, per mirar de no malmetre les possibles troballes patrimonials que puguen sorgir durant el procés. L'obra s'ha adjudicat a l'empresa SEMAC per un import de 209.730 euros, partida econòmica que inclou el seguiment arqueològic de l'enderroc. Amb tot, les troballes més importants podrien aparèixer al final de l'actuació, atenent a les hipòtesis dels experts que hi situen restes de la Dertosa romana, en la línia de les descobertes temps enrera en l'edifici contigu, situat dins del complex del Palau Episcopal.
Des del punt de vista de mobilitat, es preveu algun tall de circulació de vehicles a la Rambla Felip Pedrell, que es comunicarà i se senyalitzarà degudament. El resultat de l'excavació arqueològica del subsòl acabarà determinant el format i tipologia de l'espai públic resultant entre la Catedral i el riu Ebre, que serà adjacent al complex turístic i cultural de l'antic escorxador modernista, que acull el Museu de Tortosa i l'Oficina de Turisme de Tortosa i les Terres de l'Ebre.