
“Avui ens han fallat, però vaja, esperarem a la setmana vinent”. La majoria de comerciants de la Ràpita s’han pres amb resignació el fet que els turistes no hajan pogut arribar amb el primer creuer que tenia programada l’arribada al port del municipi. Amb tots els preparatius llestos i a l’expectativa per saber els efectes econòmics sobre el sector serveis d’esta nova oferta turística que posa a la Ràpita en la ruta setmanal d’estiu d’una naviliera de luxe, els comerciants han hagut d’aplaçar la seua expectació una setmana.
Hi havia qui tenia més expectatives dipositades en el Star Flyer, un veler de quatre pals i 200 tripulants a bord, que altres. “Jo no tinc decepció perquè tampoc m’havia fet moltes il·lusions. És cert que tenia el neguit, a veure què passarà, i que intentes posar l’aparador ben bonic i tot, però sóc realista i crec que hi ha un concepte equivocat perquè no em sembla que haguem de vendre molt més”, afirma Laura Lleixà, de la joieria Laura. Alguns feien càlculs. Si de 200 persones, alguns anaven al delta a fer excursions, i posem-hi la meitat baixava, algun refresc o potser un dinar cauria, i qui sap si algun souvenir. Susana Lozano, de la botiga de decoració la Finestra, havia fet preparatius pensant en l’últim detall: “He preparat detalls fets aquí a Catalunya, fets a mà, i que no pesen gaire, com estos collarets de roba, o estos mocadorats pintats a mà…”, explica. També havia traduït a l’anglès alguns cartells per descriure els productes… “Hem tingut mala sort, jo ho tenia tot preparat, però amb el vent, es veu que no ho han vist clar, haurem d’esperar a la setmana que ve, a veure si s’animen, amb les festes del Carme”, apuntava.
“Teníem moltes esperances i ganes que arribés el primer creuer i ha estat decebedor, no entenc com no podia arribar a port però el capità ha apel·lat a les circumstàncies climàtiques”, explicava Jordi Porta, president de la Unió de Comerç Rapitenc. Els comerços havien apegat adhesius ben visibles amb l’eslògan ‘Cruiser Friend Shop’ a les portes i aparadors. Ho podien fer si es comprometien a complir l’horari establert: haurien d’ampliar-lo al matí i obrir de 9 a 2 hores.
Avui no ha pogut ser, però queden cinc escales més este estiu, i més estius… “No crec que haja de ser la ‘marabunta’, potser com un dissabte, però ens fa il·lusió perquè és un turisme diferent al que tenim, i lo important és començar i veure si tornen, i si venen creuers més grans…” comentava Maria José Forcadell, de la brioxeria Sant Antoni. “Es bo que vinguen, jo crec que es notarà, no sabem si compraran, però almenys es fa publicitat de la Ràpita”, afirma Montse de la botiga Siboni. “És genial que vinguen, perquè no són grans afluències turístiques però fan promoció de la zona. No hem de tindre moltes expectatives en fer grans excursions i vendre més, però lo important és que lo que ens pot portar en el futur, lo important és començar”, afegix Núria Reverté, de Royal Iberia, l’agència de viatges que, juntament amb l’Estació Nàutica, organitza i se n’encarrega dels preparatius per a les estades a terra dels creueristes.