Representants municipals i comarcals d’Esquerra Republicana de la Ribera d’Ebre, la Terra Alta i el Priorat, han denunciat davant l’estació de tren de Móra la Nova, “la deixadesa del servei ferroviari de la línia R15 que pateixen els ciutadans d’aquestes comarques”, en paraules de Jesús Álvarez, alcalde de Móra la Nova.
Álvarez, ha demanat que es facin les inversions necessàries. “No pot ser que estiguem pitjor que fa deu anys, ni que s’hagin de fer tants de transbordaments i hores de viatge per anar a Barcelona. Ni tampoc que la línia R15 no es faci sevir perquè no hi ha prou freqüències de trens”.
Núria Morera, alcaldessa de Benissanet, ha afirmat que “és inacceptable que els usuaris es trobin amb temps de trajectes interminables, i amb unes alternatives al tren que no responen a les necessitats reals de la gent”.
Morera ha reclamat un servei alternatiu digne, que plantegi una mobilitat eficient i garanteixi arribar a destí amb puntualitat. Per això ha demanat que mentre durin les obres de Roda de Berà els viatgers de tren de l’R15 disposen d’un autobús directe des de l’estació de Tarragona fins a Barcelona reduint així els temps del viatge, i evitant múltiples enllaços i esperes innecessàries. A més, es vol que aquests serveis i els alternatius siguin gratuïts. “No podem pagar el mateix preu per un servei molt pitjor i més lent. Si hem de suportar incomoditats, com a mínim, s’ha de compensar econòmicament als usuaris que depenen d’aquesta línia ferroviària”. Ha reblat Morera.
El president del Consell Comarcal de la Ribera d’Ebre i alcalde de Flix, Francesc Barbero, ha advertit que acabades les obres de Roda de Berà, “el servei ferroviari de la línia R15 no pot continuar amb la precarietat que estava fins ara”.
“La Ribera d’Ebre, la Terra Alta i el Priorat, són les úniques comarques que amb una línia de mitjana distància no tenen serveis ferroviaris directes o semidirectes cap a Barcelona; i la petició que fem a la Generalitat i al govern espanyol és que volem aquests serveis per no fer més aturades des de Tarragona fins a Barcelona”. Ha afegit, a la vegada que demanava que després de la finalització de les obres “hi hagi un canvi de freqüències i tracte cap a la mitjana distància, no volem que l’R15 sigui una línia de segona que s’utilitzi per a fer de Rodalies a la resta del territori català”.
L’alcalde republicà ha reivindicat que els veïns que ja porten hora i mitja dalt del tren, quan arribin a Tarragona, mereixen el mateix tracte que la resta d’usuaris de línies del territori català que tenen trens directes i semidirectes: “L’única manera d’escurçar les més de tres hores que dura el trajecte de viatge des de Riba-roja fins a Barcelona és reduint parades, i les comarques més allunyades necessitem tenir trens, sobretot d’anada a primera hora del matí i a darrera hora de tornada des de Barcelona, i això no es dona avui dia”.
Els republicans reclamaran la implicació de l’administració espanyola i de la catalana, i ho traslladaran a les diferents Taules de Mobilitat, al Parlament, al Congrés i al Senat, perquè donin solució a la mobilitat, fent-la raonable en temps i formes. Finalment, s’ha recordat, que la línia R15 té sistemàticament els trens més antics i més obsolets de RENFE. “No volem quedar al marge de la renovació del nou material rodant. Reclamem un tracte digne per a unes comarques que necessitem, si o si, el transport públic per accedir a serveis que no estant al nostre territori”.