Estrena de l'Avant Tortosa-Barcelona amb crítiques dels usuaris pels elevats preus del bitllet

Una usuària que viatja amb dos acompanyants: "per una mica més ja anem amb l'AVE"

El tren Avant, a la seva arribada a l'estació de Tortosa aquest dimarts a la matinada
El tren Avant, a la seva arribada a l'estació de Tortosa aquest dimarts a la matinada | Jordi Marsal
Redacció
01 d'octubre de 2024, 09:40
Actualitzat: 10:32h

Estrena "agredolça" del servei Avant entre Tortosa i Barcelona. Entitats i usuaris han celebrat la recuperació d'este comboi, que sobre el paper ha de permetre retallar una hora el tems de trajecte fins la capital catalana. Critiquen, però, que això s'hagi fet justament ara, quan es preveuen importants problemes de mobilitat amb les obres del corredor mediterrani al túnel de Roda de Berà. Però, sobretot, l'elevat preu dels bitllets i abonaments respecte altres usuaris de Catalunya. Un 40% més, segons ha calculat Diàspora Ebrenca, fet que se suma als greuges i queixes des del territori per la manca d'un transport públic de qualitat i preus assequibles.

El primer trajecte de l'Avantcap a Barcelona ha sortit puntual de l'estació de Tortosa quan passaven cinc minuts de dos quarts de set de la matinada. Alguns usuaris , a l'interior del vestíbul, asseguraven que no tenien coneixement del terrabastall que, en terme de mobilitat ferroviària, es pot produir este dilluns. Dos informadores oferien explicacions als usuaris que s'apropaven a les andanes"És un dia agredolç", ha manifestat el portaveu de Diàspora Ebrenca, Josep Sabaté, poc abans de pujar al tren. D'una banda, ha exposat, satisfacció pel fet que torna un servei que s'havia deixat de prestar fa quatre anys a les Terres de l'Ebre i que apropa el territori amb Barcelona, amb una hora menys de trajecte sobre el paper. Des d'en fa dos, l'entitat va posar en marxa una campanya per recuperar-lo.

Però les mancances que encara presenta el servei, segons argumenten, encara són importants. Sabaté ha lamentat que es recupere recuperat just en el moment que milers d'usuaris s'enfronten a una situació de mobilitat de total incertesa. "Havia de ser un complement al servei ferroviari de les Terres de l'Ebre i arriba en un dia que molta gent pot tenir problemes per arribar a Barcelona", ha subratllat.

Però la qüestió que més descontentament ha generat és la dels preus dels bitllets i la manca d'abonaments equiparables als d'usuaris en altres zones de Catalunya. L'entitat, que aplega persones vinculades al territori que, per diversos motius, s'han hagut de desplaçar lluny, ha calculat que el preu del quilòmetre entre Tortosa i Sants amb l'abonament és un 40% més car que en el cas de Figueres-Vilafant o Lleida.

Abonaments un 40% més cars

"Sí, hauríem d'estar contents perquè tenim l'Avant, però com s'explica que l'abonament sigui un 40% més car que altres usuaris de Catalunya?", ha manifestat contrariat el també portaveu de Diàspora Ebrenca, Jordi Arrufat. "Renfe diu que estudia posar altres abonaments", ha afegit. Cita la possibilitat d'optar al 10-45, que es podria consumir en 45 dies en comptes dels 20 actuals. O el 30-50, que permet fer 50 viatges en 30 dies. "Això faria que el preu baixés molt i seria interessant per la gent que hi va cada dia", ha tancat.

Ho ha pogut comprovar de primera mà Rosa German, que este dimarts a la matinada viatjava a Barcelona amb una acompanyant i una nena petita. Han optat per agafar l'Avant per evitar el tràngol de canviar de tren a bus i novament pujar al tren, amb els consegüents problemes que suposen escalons i andanes. Han pagat 135 euros les tres, anada i tornada. "Per una mica més ja anem amb l'AVE", ha ironitzat. "No tenim la culpa nosaltres que facin obres a la via. Si vas al metge, amb l'altre -l'R16-, no hi pots anar perquè et passen... Però ara ja està fet", ha resumit, amb certa resignació.

Diàspora Ebrenca creu també que la informació és insuficient i reclama a les administracions que posin a l'abast tots els recursos perquè la gent pugui viatjar per treballar, estudiar, anar al metge o fer gestions. "Trobem a faltar una estratègia de territori de defensa del transport públic, especialment dels trens. També una implicació per aquest servei públic, que seria una oportunitat per a les Terres de l'Ebre. Ara mateix, no tenir en condicions este servei i tenint en compte la saturació de l'AP-7, correm el risc de ser un territori un altre cop incomunicat", ha tancat Sabaté.

 

Arxivat a