Eufònic tanca l’edició dels deu anys amb èxit rotund i ple absolut en les seues propostes

Durant esta edició han passat més de 4.000 persones d'arreu de les Terres de l'Ebre

  • Actuació del grup Za! i la Lira Roquetense al Passeig Ramon Bosch -
Publicat el 30 d’agost de 2021 a les 12:56
Actualitzat el 30 d’agost de 2021 a les 13:07
L’electrònica ballable amb sintetitzadors i guitarreo de Las Bajas Pasiones a l’ermita de la Pietat d’Ulldecona ha marcat aquest diumenge al vespre la traca final de la desena edició d’Eufònic, el festival d’arts sonores, visuals i digital-performatives a les Terres de l’Ebre. Un concert de tancament promogut en conxorxa amb les Jornades Musicals de l’Ermita que ha fet ple absolut. De fet, de la cinquantena de concerts i propostes programades pel festival gairebé totes han esgotat entrades i en alguns casos s’ha hagut d’ampliar l’aforament com en el concert de Joan Miquel Oliver, divendres a Tortosa; el de Za! amb la Banda de la Lira Roquetense, el dijous a Roquetes, en què van sonar himnes ebrencs com La Suda o el Carrilet de la Cava, amb tocs d’electrònica i psicodèlia; o els de l’espai Garbeach de La Ràpita.

Un primer recompte xifra en prop de 4.500 persones el públic que ha participat en esta desena edició d’Eufònic, la més expansiva territorialment i que ha sumat per primer vegada la Terra Alta. Una xifra que l’apropa a les xifres pre-pandèmia, tot i les exigències d’aforament limitat. “Estem molt satisfets de com ha anat tot i més si valorem el context en què vivim. Encara tenim moltes limitacions, però el nostre format de festival pensat per activitats de petit format que compagina espais interiors amb propostes a l’aire lliure, ens fa més fàcil adaptar-nos.”, apunta Vicent Fibla, director d’Eufònic, al mateix temps que destaca el debat al voltant de la creació artística que ha generat l’Eufònic Pro, amb una cinquantena de persones inscrites.
Després de diverses incursions a Batea, Corbera d’Ebre, Miravet, Ulldecona i Vinaròs la setmana passada, el gruix de l’activitat ha tingut lloc aquest cap de setmana concentrada principalment a La Ràpita com a centre neuràlgic, amb actuacions memorables com la d’Space Afrika que van actuar a l’església principal del municipi en la que ha estat la primera actuació a nivell estatal i una de les més aplaudides, juntament amb l’electro-punk dels madrilenys VVV [Trippin’you] i la seua catàrtica actuació al Garbeach de la Ràpita, on també es va poder sentir la nova diva del pop dani, o l’electrònica inquietant, en primícia nacional, del francès D.K.
 
El clàssic vermut als Ullals de Baltasar també ha estat una de les activitats més participatives, amb el concert de Josep Xortó + The Congosound, enguany precedit d’un interessant recorregut artístic que va mostrar les creacions desenvolupades per quatre dels artistes seleccionats en les residències que convoquen Eufònic i el Centre d’Art Lo Pati: Joan Bagés, Gerard Altaió, Elsa Paricio i Atilio Doreste. Quatre exemples de creació lligada al paisatge que forma part de l’ADN del festival des dels seus inicis. 
Com sempre l’Església Nova ha acollit les actuacions més recollides, com la de Violeta Tello Grau; i el Mercat Vell, les més experimentals, com la poesia de Ginebra Raventós o els mallorquins Perpetu; sense deixar de banda propostes instal·latives com la de Julio César Palacio a Lo Sindicat o l’espectacle de llum i quartet de corda de Playmodes amb el Quartet Brossa explorant els límits de les partitures gràfiques generatives a l’Auditori Sixto Mir, un espectacle que va aixecar vertaderes ovacions entre el públic. 

D’altra banda, encara queden uns dies per visitar les instal·lacions de Laura Llaneli i Òscar de la Fuente, Anant d’una extremitat a l’altra, d’un costat a l’altre, d’una cosa, per dins d’ella, al Museu de Tortosa; i de Tomonaga Tokuyama, Poètica de l’espai algorítmic, al Centre d’Art Lo Pati, a Amposta. Fins al 12 i 19 de setembre respectivament.