Els veïns de Flix ja poden tornar a consumir aigua de la xarxa de subministrament sense les restriccions per motius de salubritat que es van recomanar des de principis de juliol degut a la presència d'un plaguicida (Propetanfos) i un subproducte del clor (Bromodicolormetà, un trihalometà). La situació anòmala detectada per tan queda resolta però s'ha trigat un mes fins que l'aigua potable ha recuperat els valors adequats per al consum humà.
Així ho ha informat l'Ajuntament de Flix en un comunicat on anuncia que "un cop confirmada la normalització del paràmetre de THM en les darreres analítiques d’aigua potable del municipi, i d’acord amb l’Agència de Salut Pública de Catalunya, s’aixequen les recomanacions vigents des del 8 de juliol de no consumir aigua de l’aixeta i reduir temps de dutxes i banys".
Per tant, es pot tornar a fer ús de l’aigua potable de Flix per a totes les activitats habituals, com ara beure, cuinar, dutxar-se. Des de prinicipis de juliol, l'Ajuntament havia recomanat no fer ús de l'aigua de l'aixeta, ni per al consum ni per a cuinar, reduir el temps de les dutxes i fer-ho amb aigua més freda, així com ventilar banys i cuines.
Segons ha informat este dimecres, l'Ajuntament continuarà fent el seguiment analític reforçat fins a l’entrada en funcionament dels filtres de carboni (previstos durant el primer trimestre de 2024) a la xarxa municipal. Ara bé, això pot comportar, segons advertix, que en cas de detectar novament valors de THM superiors als de referència, s’hagen de tornar a fer recomanacions similars.
A finals de juliol, i per accelerar el retorn als valors normals de l'aigua, es va fer la neteja del dipòsit dels Comellarets, una mesura que normalment es du a terme a l’hivern per no coincidir amb els períodes de més consum d’aigua, però que donada la situació, es va avançar per tractar de reduir al màxim la presència de matèria orgànica. Per altra banda, al dipòsit de la Punta del Canó, es va substituir el dipòsit de 1.000 litres d’hipoclorit (solució per netejar i desinfectar per a l’aigua potable) per petits dipòsits d’entre 20 i 50 litres amb la finalitat d’evitar que s’hi formen clorats.
L’Ajuntament de Flix ha estat fent un seguiment analític reforçat amb dos dies de mostrejos setmanals i tres laboratoris diferents per tal de poder contrastar-ne els resultats.
L'alcalde de Flix, Francesc Barbero, va explicar que el cost de la instal·lació de fibres de carboni en un dels dipòsits municipals té un cost d'uns 800.000 euros i l'Agència Catalana de l'Aigua (ACA) ha atorgat una subvenció de 452.000 euros al municipi per posar esta tecnologia. El municipi agafa l'aigua del riu Ebre a través de la potabilitzadora d'Ercros, però és una planta molt antiga i "no és capaç d'eliminar la matèria orgànica de l'aigua".
Flix aixeca les restriccions en el consum d'aigua de boca un mes després
Les últimes analítiques confirmen la normalització dels paràmetres dels subproductes del clor -i anteriorment dels plaguicides-, segons l'Ajuntament

- Imatge general de Flix. -
- Cedida
Ara a portada
Publicat el 09 d’agost de 2023 a les 16:41
Actualitzat el 09 d’agost de 2023 a les 17:34
Et pot interessar
-
Societat Jesús Serrano guanya el novè Premi de Narrativa Breu Ciutat d’Amposta
-
Societat Álex Ubago i Bebe, els reclams del Primavera DO Terra Alta, a Batea
-
Societat La piscina més llarga del món inunda el cicle sobre l'economia de l'aigua de Lo Pati
-
Societat El bisbe de Tortosa assegura que el papa Francesc deixa “deures” per a una Església més fraterna