
Moment del casament entre l'infant Pere i Leonor de Castella Foto: Cedida
Este cap de setmana passat Gandesa ha celebrat la recreació teatralitzada d'un dels episodis històrics més rellevants que han tingut lloc a la ciutat: el casament reial entre l'infant Pere de Catalunya i Aragó i la princesa Leonor de Castella i Lleó, el 1319. Aquell casament havia d'unir els regnes d'Aragó i Catalunya amb el de Castella i Lleó, però un cop celebrada la cerimònia a l'església de Gandesa, l'infant va fugir perquè tenia vocació religiosa, amb la qual cosa ni el matrimoni ni la unió dels dos regnes es van consumar. Un episodi que ha passat a la història amb el nom de la Farsa de Gandesa.
Les representacions han anat a càrrec del grup teatral local La Farsa, dirigit per a l'ocasió pel prestigiós escenògraf gandesà Antoni Belart, en diferents escenaris històrics de la ciutat com ara el palau del Castellà, Cal Baró i l'església de l'Assumpció. Les representacions han implicat més d'un centenar d'actors amateurs del municipi i la comarca, que s'han preparat durant les darreres setmanes per participar en este muntatge, que s'ha convertit en un veritable esdeveniment social a la capital de la Terra Alta.
Belart, al capdavant del grup teatral La Farsa, ha preparat un espectacle inèdit a la Terra Alta, que ha inclòs diversos elements d'escenografia per recrear l'època medieval: vestuari d'època, cavalleries, desfilades, música, etc. i que ha implicat a diferents entitats locals, com ara la Parròquia, el cor, la Societat Unió Gandesa i el jovent de la ciutat, entre d'altres.
Segons han explicat fonts de l'organització, des de fa deu anys el grup teatral La Farsa de Gandesa estava intentant portar a terme esta representació, un fet que finalment s'ha vist materialitzat este diumenge. El projecte és de llarg abast, ja que La Farsa s'ha fixat l'objectiu de poder incorporar d'any en any nous elements fins a arribar a la representació de l'any 2019, quan tindrà lloc el 700 aniversari del casament reial, moment en què se celebrarà una recreació del casament amb el màxim esplendor possible.
Després de l'èxit aconseguit enguany, en què s'han exhaurit les entrades de les quatre representacions que s'han efectuat, des de l'organització ja es pensa en tirar endavant l'edició de l'any que ve amb un seguit de retocs i d'innovacions. L'alcalde de Gandesa, Carles Luz, ha destacat que la clau de l'èxit ha sigut la implicació de les entitats locals en l'organització d'esta activitat i també en la dedicació de tot el col·lectiu de La Farsa i del jovent local.
Les d'este diumenge es van fer de forma simultània als palaus del Castellà (cort castellana) i a Cal Baró (cort catalana). Posteriorment es va realitzar la desfilada d'ambdós corts i del clergat, i, finalment, va tenir lloc la cerimònia, que va acabar amb l'inesperat desenllaç de la fugida de l'infant Pere, que va deixar plantada a la núvia a l'església, renunciant al regnat per dedicar-se a la vida monacal.
La recreació històrica del casament reial ha anat acompanyada durant el cap de setmana per un mercat de productes agroalimentaris ebrencs a la plaça del Comerç i per diferents espectacles de carrer a càrrec de comediants i joglars que han contribuït a crear expectativa prèvia a l'enllaç. En el mercat de proximitat hi han col·laborat també el Consell Comarcal del Matarranya i l'Ajuntament de Morella, en el marc del projecte de promoció turística conjunta Tres Territoris, Una Sola Terra, en el qual també hi participa el Consell Comarcal de la Terra Alta.
En paral·lel a esta iniciativa, Àngels Cid (il·lustracions) i Maite Garde (textos) van presentar el dissabte 12 d'abril el conte titulat Un casament reial, que tracta sobre els esdeveniments històrics esmentats. L'acte es va celebrar al Palau del Castellà de la capital de la Terra Alta i va anar a càrrec de bibliotecari Marc Jornet, qui ha sigut finalment l'encarregat d'escriure el text de les representacions.