Guia útil del transport públic entre l'Ebre i Barcelona per als pròxims mesos

Les obres al túnel de Roda de Berà sumades a les del corredor mediterrani compliquen la mobilitat cap a la capital catalana fins al març de 2025

Viatgers de la línia R-16 esperant al tren a l'estació de l'Aldea-Amposta-Tortosa
Viatgers de la línia R-16 esperant al tren a l'estació de l'Aldea-Amposta-Tortosa | Aguaita.cat
30 de setembre de 2024, 11:06
Actualitzat: 11:08h

A partir del pròxim dimarts 1 d’octubre les Terres de l’Ebre es queden sense cap tren regional directe a Barcelona. Comencen les obres de construcció de l'ample de via del corredor mediterrani i també les tasques de millora al túnel de Roda de Berà (Tarragonès). Dues obres ferroviàries que interrompran la circulació des de Tarragona fins a Sant Vicenç de Calders i que impediran anar directament a Barcelona i allargar així el trajecte. 

El pla previst per ADIF és que estes millores s’allarguen durant cinc mesos, entre l'1 d'octubre i el 2 de març de 2025. Les principals línies ferroviàries afectades són les dels trens regionals R14, R15, R16, R17 i RT2, que són les de l'Ebre i Tarragona.

Renfe, conscient de les conseqüències que tindran aquestes obres als usuaris que diàriament agafen algun d'aquests trens per anar a treballar o estudiar, ha creat un nou compte d'X per informar del servei durant les obres. Es diu @RodObresBera i ha de servir per focalitzar la informació i donar resposta als usuaris durant aquests mesos. A banda, els usuaris podran continuar informant-se de l'estat del servei a través dels comptes de les xarxes socials: @rodalies i els perfils específics de les línies @rod13cat, @rod14cat, @rod15cat, @rod16cat i @rod17cat.

30.000 places de bus diàries

Davant del tall a les vies, Renfe ha creat un servei alternatiu amb més de 600 viatges amb 30.500 places diàries operades per 87 autobusos; unes obres que anuncien, costaran, en total, més de 29 milions d'euros. Segons el consell d'administració de Renfe s'ha adjudicat a la Unió Temporal d'Empreses (UTE) Tarragona el servei d'autobusos que ha de garantir la mobilitat per als usuaris afectats pel tall ferroviari. Aquests autobusos cobriran els trajectes entre Sant Vicenç de Calders i Tarragona directament o bé amb parades, i també hi haurà servei a Salou-Port Aventura. 

Estudiants esperant el bus de la Hife per anar a Barcelona el diumenge al vespre
Estudiants i treballadors, esperant el bus de la Hife per anar a Barcelona el diumenge al vespre

Des del Departament de Territori de la Generalitat informen a este mitjà que tot i que el dispositiu ha estat gestionat per Renfe, ells han reforçat el servei directe de bus entre Tarragona i Barcelona i han incorporat la T10/T20 entre Tarragona i Barcelona. En qualsevol cas este fet no afecta els usuaris ebrencs, ja que sol se'n veuran beneficiats els de Tarragona. De moment, no hi ha cap pla de descomptes per utilitzar el bus a les Terres de l’Ebre, sol l’habitual de l’empresa privada Hife i el servei de bus per fer transbord des dels trens que estarà inclòs en el preu del bitllet de tren que des de Tortosa a Barcelona sense cap tipus de descompte surt a 13,50 euros per trajecte.

Com anar de l'Ebre a Barcelona:

Així doncs, a partir del mes d'octubre, els que vulguin moure's en transport públic entre les Terres de l'Ebre fins a Barcelona, ho poden fer de tres maneres diferents: Rodalies, autobús o l'Avant. 

  • Amb Rodalies

A les línies R16 (Barcelona-Tortosa-Ulldecona) els usuaris hauran de baixar a l’Hospitalet de l’Infant on un servei de bus els desplaçarà fins a l’estació de Sant VicençdeCalders i des d’allí un altre cop fent transbord amb tren podran arribar fins a la capital catalana. Un dels principals inconvenients és el temps de duració d’este trajecte que serà de 3:26 hores, una més de les 2:26 hores habituals que trigava esta línia en arribar de Tortosa a Barcelona.

Pel que fa a la línia R-15 que unix Barcelona amb Riba-roja d’Ebre i Móra la Nova passant per Tarragona, Reus i Falset, no passarà pel tram d’obres sinó que es desviarà entre Sant Vicenç de Calders i Reus passant per Valls. Al tram sense servei, hi haurà un autobús que pararà a Tarragona, Altafulla-Tamarit, Torredembarra i Sant Vicenç de Calders. El servei alternatiu per carretera estarà sincronitzat amb els horaris del servei de Rodalies. 

Estació de tren de Tortosa
Estació de tren de Tortosa
  • Amb autobús

Cada cop és més habituals que els estudiants i treballadors ebrencs que han de pujar i baixar setmanalment de les Terres de l’Ebre a Barcelona utilitzen el servei de l’empresa privada d'autobusos Hife. Per a molts és una manera d’assegurar-se arribar a hora sense els ensurts que sovint provoquen els talls i retards de Renfe i a sobre el servei gratuït de Wifi els permet estudiar o treballar amb els portàtils durant el trajecte, que té una duració aproximada de 2:30 h. 

De moment, no hi ha previst augmentar la freqüència d’autobusos que serà l’habitual. El preu del viatge és de 22,50 euros, però també es pot obtenir descompte amb un abonament virtual que es va recarregant i el viatge surt per 4,25 euros. Podeu consultar els preus i horaris a https://www.hife.es/ca. 

Estació de autobusos Hife a Tortosa
Estació de autobusos Hife a Tortosa
  • Amb Avant

Aquest 1 d'octubre torna a funcionar el servei de tren regional d'alta velocitat Avant, que no queda afectat per les obres i que farà el trajecte Tortosa - l'Aldea-Amposta fins a Sants. L’Avant sortirà de Tortosa a les 6.35 hores i arribarà a l'estació de Sants a Barcelona a les 8.23 hores. El tren de tornada sortirà de Barcelona a les 18.30 hores i arribarà a Tortosa a les 20.17 hores. En els dos casos hi haurà parada a l’estació del Camp de Tarragona que, d'altra banda, també disposarà d'un increment de places al tren de les 7.35 hores del matí procedent de Lleida. 

No obstant això, la Plataforma Trens i Transports Dignes de les Terres de l’Ebre i Priorat han demanat millores a l’Avant, perquè l’inici del servei es puga avançar per arribar més d’hora a la capital catalana, de tal manera que pugui ser útil per als usuaris que entren a treballar entre dos quarts de nou i les nou del matí.

En aquest cas, Renfe habilitarà un vehicle de doble composició, a causa de l'alta demanda d'este servei que obliga els usuaris a reservar les places amb un mínim de dos setmanes d'antelació. Actualment, el comboi que realitza este servei disposa de 236 places, per la qual cosa a partir del pròxim dimarts esta xifra de passatgers es doblarà.

Molts usuaris tenen previst recórrer a l’Avant per a evitar els transbords durant els cinc mesos d'obres en les línies costaneres. Els bitllets de l’Avant és poden adquirir a partir d’este diumenge i entre les estacions compreses entre Tortosa i el Camp de Tarragona els preus seran els mateixos que els del servei de Rodalies. El preu d’un viatge des de Tortosa a Barcelona amb Avant sense descompte és de 18,60 euros i la durada del trajecte és de poc més d'una hora. 

Un tren Avant
Un tren AvantEuropa Press

Els horaris de les línies de Rodalies ebrenques:

Arxivat a