L’Hospital Comarcal de Móra d'Ebre treballa la humanització com a model assistencial, enfocant-se en l’atenció centrada en la persona, en les seues preferències, autonomia i en el seu benestar. Tant és així que en els darrers anys el centre, a més de dedicar els seus esforços en la qualitat tècnica del servei, ha posat en rellevància les propostes i avaluació d’accions de millora en “l’experiència del pacient”.
En esta línia, a l’Hospital Comarcal de Móra d’Ebre va iniciar, l’any 2021, un projecte estratègic basat en la humanització de l’atenció, que treballa bonespràctiques com la millora del descans de les persones ateses durant la seva estada al centre. Esta mesura ha estat possible gràcies a l’adhesió de l’Hospital al projecteSueñOn de l’InstitutCarlosIII, que té com a objectiu promoure el descans de les persones ingressades mitjançant mesures organitzatives, de sensibilització i d’atenció. El projecte s’ha impulsat des de la direcció del centre, i l’ha liderat la comissió d'humanització, que també es va crear a l’inici de la implementació del projecte i que ja comença a tenir resultats positius que es mostren al PLAENSA.
El Pla d'enquestes de Satisfacció (PLAENSA) mesura des de l’any 2001 la qualitat del servei i el grau de satisfacció de les persones usuàries del Sistema de Salut de Catalunya per implementar estratègies de millora. Esta satisfacció mesurada és un sentiment subjectiu de la persona receptora del servei que té un gran valor per a la gestió.
Així doncs, l’Hospital Comarcal de Móra d’Ebre ha obtingut millores en els resultats a l’enquesta PLAENSA, en relació amb els anys anteriors, a la pregunta: “Què us va semblar la tranquil·litat per descansar i dormir a la nit (sorolls, llums, canvis de torn, medicació)?” dels anys 2021, 2022 i 2024. Concretament, s’han obtingut resultats positius ascendents, sent el resultat del 2022 del 83,2% de satisfacció (total de Catalunya 79,2%) i del 93,1% l’any 2024 (total de Catalunya 79,5%) aconseguint aquest últim any la nota més alta dels hospitals de Catalunya pel que fa a la satisfacció del descans nocturn.
El ‘projecte SueñOn’
Des de l’Hospital Comarcal de Móra d’Ebre s’han implementat mesures per tal de millorar el descans nocturn de les persones hospitalitzades al centre, alhora que s’han avaluat les activitats executades durant els primers mesos d'implementació del projecte. Sobre els resultats obtinguts, s’han proposat correccions i noves estratègies per millorar el descans nocturn de persones ingressades.
El primer pas del projecte SueñOn passa per la sensibilització de professionals, persones usuàries i famílies mitjançant xerrades i fent difusió del projecte. Una altra mesura ha estat l'adequació de material de les unitats d'hospitalització per tal de disminuir el soroll al torn de nit, com per exemple la substitució de les rodes als carros de constants o de cuina per reduir el soroll durant el seu ús habitual.
També s'ha establert un fotoperíode a les unitats per diferenciar el dia de la nit, i també s'han efectuat canvis organitzatius en els horaris d'aplicació de les cures d'infermeria durant el torn de nit, així com la incorporació d'una infermera d'extracció d'analítiques que permet que l'equip del torn de nit no hagi d'avançar l'hora d'inici de les tasques habituals del matí, respectant d'aquesta manera el descans nocturn fins a les 7h.
A més a més, s'ha instal·lat un nousistema de timbres i sensors de moviment als llits, que permeten fer seguiment d'algunes persones ateses amb un alt nivell de dependència i amb necessitats complexes, sense necessitat d'obrir tots els llums de l'habitació. També s'ha treballat conjuntament amb els professionals dels serveis d'urgències i hospitalització per disminuir el nombre d'ingressos a les hores de son nocturn (de 24h a 6h), i ja han disminuït d'un 45% el 2019 fins al 18% actual.
La gerent de Salut Terres de l'Ebre ÍngridRoca, valora "molt positivament aquests primers resultats en relació amb el descans nocturn" i insisteix que "des de l'Hospital de Móra l'objectiu és continuar sent referents al territori pel que fa al seu projecte d'humanització i en la implementació de bones pràctiques, com la contenció zero o el desenvolupament de les competències emocionals en els professionals com l'empatia i l'escolta activa, per les quals l'hospital ja ha estat reconegut en diferents jornades, com la del Pla de Salut de Catalunya 2021-2025".