
En el segon estiu després que la Unesco atorgués el reconeixement de Reserva de la Biosfera a les Terres de l’Ebre, el maig del 2013, els sectors productius del territori comencen a mostrar-se impacients. L’autocomplaença i l’orgull inicials estan ja superats i ara, el que reclamen és tenir la marca EbreBiosfera disponible, amb la posada de marxa dels reglaments per accedir al nou logotip i a l'ús d'un distintiu en el qual veuen un valor afegit que cal començar a aprofitar i com més aviat millor.
“Els cellers de vi reclamen usar la marca i s'està retardant molt, no entenem perquè”, reconeix Jaume Descarrega, president de la DO del vi Terra Alta. Reconeix que algun celler, per bé que sense imprimir cap logotip, ha començat a imprimir el nom de Reserva de la Biosfera en les seues ampolles. “Ja que es va aconseguir la declaració, ara ja s’ha d’impulsar este segell de qualitat al més aviat possible”, demana. “Pel que vaig veient, podria ser que este estiu tampoc puguem utilitzar encara esta marca”, lamenta per la seua banda, des de l’Ampolla, el musclaire Ramon Carles. Al seu parer “el procés va una mica retardat” i confia que “l'empenta que sembla que està havent-hi en els dos últims mesos, i que hauria d'haver-se fet abans, aclarisca el panorama”, apunta.
Més contundent es mostra Eli Bonfill, sòcia de l'empresa Plàncton, dedicada a activitats turístiques i divulgatives relacionades amb el mar. “Estic decebuda perquè l'única utilitat que ha tingut la declaració és elevar la nostra autoestima però ara com ara és inútil, i confio que es definiran els mecanismes perquè a la pràctica hi hagi un retorn més palpable més enllà de l'orgull”, afirma. “El sector turístic haurà d'esperar encara, pel que sabem, ja que primer està sector agroalimentari, que fa més pressió”, assegura.
Ultimant els reglaments
“Estem ultimant els reglaments que faran accessible la marca als usuaris i confiem que en algun cas poden estar ja llestos en les properes setmanes o mesos”, assegura Josep Aragonés, coordinador tècnic d’EbreBiosfera. També hauran de dissenyar un nou logotip. Els qui aspiren a usar-ho per imprimir-ho en els seus productes hauran de presentar el seu projecte davant un comitè avaluador que determinarà si es mereix la distinció. “S'establixen condicions en l'aspecte mediambiental, social i territorial”, explica Aragonés. En el cas de les empreses, hauran de pagar també una taxa “simbòlica”. “Hem de trobar un equilibri perquè la marca no siga elitista ni siga tampoc regalada”, sosté Aragonés.