La llengua i el turisme

Publicat el 18 de juny de 2013 a les 22:53

Imagineu-vos que dirigiu un hotel amb servei de guies turístics i de restaurant. Haureu de pensar a senyalitzar l'edifici, a oferir díptics de les possibles rutes guiades i a tenir una carta de plats adequada al vostre client potencial, a més d'una pàgina web clara i fàcil d'usar per reservar habitacions. Si oferiu tota aquesta informació escrita en un català pulcre, potser tindreu assegurat un tipus de client patriota amb estelada inclosa o potser fins i tot un d'estranger enamorat de Catalunya. Si, per contra, aquests dos clients potencials llegissin un català macarrònic, hi hauria la possibilitat que el primer se sentís ferit i no tornés mai més i el segon, que potser sabia una mica de català, no entengués res de res. D'aquest supòsit pràctic, se'n dedueix que podríeu perdre els vostres dos clients en un tres i no res sense haver fet ni un gest. Per tant, la solució més òptima seria una presentació amb un català escrit ben polit.

Si hi penseu una mica, arribareu a la conclusió que no és rendible tenir un hotel tan complet per oferir-lo només a les persones que entenguin el català. Hi ha tot un món de possibilitats davant vostre que voldreu aprofitar per fer el negoci tan rendible com sigui possible i, per tant, us assegurareu que tothom, vingui d'on vingui, us entengui. Seria d'una gran intel·ligència empresarial senyalitzar l'edifici en altres llengües, com també oferir els díptics, la carta i la pàgina web en aquestes altres llengües. Que a quines llengües? A la del país dels clients que vulgueu captar. Així de senzill i així de complicat.

I no cal dir que el vostre client quedarà encara més content si els vostres treballadors també parlen la seva llengua, ni que el resultat que n'obtindreu serà més satisfactori.

L'exemple de l'hotel és extrapolable a altres tipus de negocis. Quan tens un negoci, una porta oberta al públic, has de pensar què és el que fidelitzarà més el client, el més mínim detall que et pugui fer més competitiu que la resta del teu sector, i en l'àmbit turístic la llengua és l'eina clau que pot fer que el client se senti com a casa, no en tingueu cap dubte.