
El conseller Pelegrí ha presidit esta tarda el consell consultiu de la Reserva de la Biosfera TE. Foto: Departament d'Agricultura
Després de dos anys de rebre el distintiu de la Unesco, la marca Terres de l'Ebre Reserva de la Biosfera ja és apunt i es podrà començar a utilitzar abans de Setmana Santa. Esta tarda s’han presentat al Consell Consultiu el reglament d’ús i el logotip, que han de quedar aprovats pel Consorci de Polítiques Ambientals de les Terres de l’Ebre (COPATE) en la reunió prevista per al 3 de març. D’esta manera, s’han concretat ja els requisits necessaris per poder sol·licitar l’explotació de la marca, específics per a cada sector. Els interessats hauran de satisfer una taxa inicial de 200 euros, a la qual se n’afegix una de manteniment d’entre 50 i 500 euros anuals en funció del nombre de treballadors de l’empresa. El dret d'ús de la marca i logotip Terres de l’Ebre Reserva de la Biosfera tindrà una durada limitada a tres anys, prorrogables.

Logotip distintiu de la marca.
Segons el reglament, podran acollir-se a la utilització de la marca els productes, béns o serveis que estiguen elaborats, s’obtinguen o es despleguen “dins de la zona de la RBTE i la seua àrea d'influència”. Per fer la sol·licitud –a presentar als consells comarcals del Montsià, del Baix Ebre, de la Ribera d’Ebre i de la Terra Alta i a la Cambra de Comerç de Tortosa, o bé mitjançant Internet-, caldrà incorporar al contingut de la memòria una justificació específica de les raons per les quals considera que el producte, bé o servei és mereixedor de la concessió de l’ús de la marca. A partir d’aquí, el Comitè Avaluador de la Marca, a la vista de la memòria, valorarà les raons exposades i n’emetrà l'informe.
“La marca garantirà que s’aporte valor afegit als productes i que siga una marca generalista però que en este procés no perda ni valor ni imatge. A més, també s’exigirà a aquells qui en vulguen fer ús el compromís territorial, ambiental i social”, ha afirmat Pelegrí, que també ha matisat que si algú fa un mal ús de la marca “el reglament també inclou mecanismes per protegir-lo, a fi que la marca no siga devaluada”. Pelegrí ha fet una crida a “ser ambiciosos, crear una xarxa amb altres reserves, que s’exporten i s’importen iniciatives i accions i, per tant, es construïsca una economia productiva sostenible”.
Entre els presents, el ventall d’expectatives ha anat entre la il·lusió i l’escepticisme. En bona part, però, predisposició a fer ús d’una distinció internacional que puga actuar com a valor afegit.