L'ampliació del Museu de Tortosa encara la recta final per tal d'obrir al públic un nou espai dedicat als tres referents més destacats de la cultura tortosina de fa un segle: Francesc Gimeno, Antoni Casanova Estorach i Agustí Querol. La nova sala en mostrarà un total de 55 obres. Una part procedix del mateix fons municipal, que compta amb quadres, dibuixos i escultures dels tres autors. L'exposició també comptarà amb peces que formen part de col·leccions públiques i privades, entre les quals destaquen les del Museu Nacional d'Art de Catalunya (MNAC), que aportarà vuit quadres, o del Museu del Prado, amb una obra cedida. Així mateix, també hi haurà obres que formen part de fins a set col·leccions particulars, per a les quals l'Ajuntament ha aconseguit la cessió per tal que es puguen mostrar a la nova sala temàtica.
L'alcaldessa de Tortosa, Meritxell Roigé, ha agraït avui la bona voluntat de totes les pinacoteques públiques i privades que "des del primer moment han mostrat la bona predisposició per a poder mostrar obres d'uns autors tan rellevants no només per a Tortosa sinó de l'art català", ha assenyalat. Obres que, posades en context en un mateix espai expositiu, ajudaran a ampliar la visió de cadascun d'estos referents culturals tortosins.
Dins de les obres exposades a la nova sala també destaca el conjunt de divuit dibuixos de Francesc Gimeno que fins ara ocupaven un lloc preeminent al mateix ajuntament de Tortosa. Per tal de poder-los mostrar amb les condicions més òptimes, recentment han sigut sotmesos a un procès de restauració. Després d'una primera intervenció per part de la unitat de restauració de béns mobles de la Diputació de Tarragona, situada a l'Escola d'Art de Tortosa, s'ha completat la restauració al taller d'Anna Ferran, a Reus. Com a resultat de l'actuació, els han retirat les restes d'adhesius de la cinta amb la qual els havien muntat sobre els suports antics. A més, els han aplicat un tractament per a corregir les patologies que presentaven pel pas del temps i les condicions atmosfèriques, entre altres intervencions.
A la vegada, els treballs han permès posar en valor una característica d'algunes d'estes obres: a la part posterior de sis exemplars s'amagaven també altres dibuixos del mateix Gimeno. Esbossos i retrats que quedaven ocults pel tipus de suport utilitzat aleshores. Ara, el marc emprat dixa a la vista les dos cares per tal que puguen ser intercanviades per a mostrar l'altra part de l'obra, sense la necessitat de modificar-ne l'estructura. Estes obres de Gimeno ja estan situades a la sala de reserva del Museu, a l'espera de poder ser mostrades a la nova sala.
A la mateixa sala de reserva també espera el lloc definitiu l'adquisició que recentment ha fet l'Ajuntament de Tortosa per a ampliar el fons pictòric de la ciutat: es tracta del quadre 'Aparició', d'Antoni Casanova. Un oli sobre tela que conté tots els elements de la producció comercial i sàtira anticlerical de l'autor, amb el detallisme característic del seu estil que va ser cobejat pel públic parisenc del seu temps. Els treballs d'adequació de la nova sala està previst que finalitzen en poques setmanes per tal de poder obrir al públic.
La nova sala del Museu de Tortosa mostrarà 18 dibuixos restaurats de Gimeno i un quadre de Casanova adquirit recentment
La nova pinacoteca mostrarà 55 obres, procedents del fons municipal i de cessions d'altres col·leccions, entre les quals, del MNAC i del Prado

- Algunes de les obres que formaran part de les exposades a la nova sala del Museu. -
- Cedida
Ara a portada
-
Societat Metgesses ebrenques demostren que una ecografia pot anunciar una crisi cardíaca quinze dies abans Redacció
-
Societat Es busquen figurants per al rodatge d'una pel·lícula de ciència-ficció al Delta de l'Ebre Redacció
-
Societat La màgia de la Diada entra al Verge de la Cinta : llibres i bosses reciclades per als pacients Xavi Llambrich
-
Societat L'Ajuntament de Tortosa reivindica Gerard Vergés amb la reedició de dos obres icòniques Redacció
-
Publicat el 29 de març de 2023 a les 16:25
Actualitzat el 29 de març de 2023 a les 16:40
Et pot interessar
-
Societat El nou Hospital Universitari de Tortosa: consens i polèmica sobre la seua ubicació
-
Societat La Festa del Vapor: un viatge al passat ferroviari a Móra la Nova
-
Societat El curtmetratge es converteix en protagonista: L’Ampolla celebra la tercera edició del Frame Film Festival
-
Societat La Trencacims de Paüls espera un miler de participants en la dotzena edició