El manifest posa sobre la taula les deficiències de l'oferta del servei ferroviari, inadequada per a les necessitats de la gent i amb preus excessivament cars. Entre els greuges que recull el manifest, l'escassetat d'aturades a la que havia de ser l'estació central de les Terres de l'Ebre, a l'Aldea, amb pocs serveis regionals i cap Euromed, AVE, Alvia ni Tren Estrella; el tancament progressiu, sobretot en el tram Reus-La Pobla de Massaluca; el fet que la doble via entre Vandellòs i Tarragona no estiga construïda; el greuge que suposa l'entrada en funcionament de la línia del Tren d'Alta Velocitat (TAV) Barcelona-Figueres, al gener d'enguany, amb millor preu i servei...
Tot i que la Plataforma neix per defensar el servei ferroviari, també exposa les mancances de les comunicacions en general: l'autovia A7 entre l'Hospitalet de l'Infant i La Jana està inacabada i els Pressupostos Generals de l'Estat per a este 2013 li atorguen una partida ridícula de 15.000 euros; la construcció de les variants de Gandesa i Corbera a la carretera N-420 no està ni prevista en els Pressupostos esmentats; el preu dels peatges; el fet que les Terres de l'Ebre siguen l'únic territori català que encara no té implantat el Sistema d'Integració Tarifària... són qüestions a resoldre amb urgència.
Per tot, les millores de mínims a reclamar passen per "millores en les freqüències horàries, la qualitat dels combois i les tarifes de les línies R15 i R16, la construcció de la doble via entre Vandellòs i Tarragona i la construcció del tram d'autovia A7 entre l'Hospitalet i La Jana i mentrestant, rebaixes en els preus dels bitllets de tren i gratuïtat als peatges de l'A7, l'aturada de l'Euromed a l'estació de l'Aldea-Amposta i la implantació del Sistema d'Integració Tarifària", reclama el manifest.
Un obstacle al desenvolupament
Que les mancances en transport i infraestructures són un obstacle al desenvolupament del territori és una realitat que defensa el director de la Càtedra d'Economia Local i Regional de la Universitat Rovira i Virgili, Juan Antonio Duro, en una entrevista que publica la revista 'El Temps'. Les Terres de l'Ebre, diu, són "una àrea amb enormes mancances que determinen la situació econòmica d'aquesta part de Catalunya". El principal dèficit, explica, es dóna en la infraestructura ferroviària, en tant que mitjà de transport bàsic tant per a mercaderies com per a passatgers". Segons Duro, "amb relació al preu, el servei és molt deficient". També defensa la necessitat de facilitar l'entrada i la sortida de mercaderies per la via ferroviària: "És una zona amb una important producció agroalimentària, de forma que una ràpida eixida cap a Europa contribuiria a abaratir els costos", apunta.
Jornada entorn al Corredor
Precisament divendres també va tenir lloc a Peníscola una jornada organitzada per l'Institut Ignasi Villalonga d'Economia i Empresa en la qual es van plantejar les prioritats del Corredor del Mediterrani. Representants econòmics i institucionals del Camp de Tarragona, les Terres de l'Ebre i Castelló van plantejar que cal solucionar el coll d'ampolla ferroviari entre Vandellòs i Tarragona, que actualment disposa només d'una única via d'ample ibèric, així com connectar a l'alta velocitat els principals ports. També van reclamar la construcció d'una nova doble via d'ample europeu per afavorir l'activitat econòmica.