
La recerca que ha fet una professora d’Infermeria del Campus Terres de l’Ebre de la URV, Pilar Montesó, en el camp de la depressió i el suïcidi, està tenint ressò internacional entre publicacions especialitzades. Montesó ha publicat recentment diversos articles en revistes com l’americana Archives of Psychiatric Nursing o l’anglesa Journal of Psychiatric and Mental Health Nursing basats en la investigació que va dur a terme per a la seua tesis, publicada el 2009, per a la qual va fer un estudi ampli de 317 usuaris (157 dones i 160 homes) del Centre d’Atenció Primària (CAP) Oest de Tortosa.
Dels 317 usuaris analitzats, gairebé la meitat, 148, patien algun tipus de depressió o ansietat. El 53,5% eren dones i el 40% homes. Una de les principals conclusions de l’estudi és que en totes les franges d’edat analitzades, des de l’adolescència fins després de la jubilació, el nombre de dones amb depressió sempre és superior a la dels homes. I el grup d’edat en què la dona presenta una major diferència respecte l’home és el de 25 a 45 anys, on hi trobem el doble de dones amb depressió que d’homes. “Crec que aquesta diferència no és per un tema biològic sinó de rol de gènere”, afirma l’autora.
L’altra conclusió és que hi ha un nombre important de casos sense identificar ni diagnosticar, sobretot en el cas dels homes. “La depressió s’ha considerat tradicionalment una malaltia de les dones, associada a la debilitat i per això molts homes no són conscients que la pateixen”, explica Montesó.
De l’anàlisi de Montesó també es deduix que hi ha més risc de patir depressió si la persona pateix violència, estrès, sobrecàrrega i poc suport social. “Les dificultats i el procés de canvi constant que vivim produeixen depressió i les causes més importants són la violència dins l’àmbit domèstic o laboral i la situació en la feina, tant en el cas dels homes com de les dones”, diu l’autora. També el nivell d’estudis influeix. Així hi ha més risc si no es disposa d’estudis mitjans i/o universitaris. Montesó també ha entrevistat en profunditat 66 pacients de depressió per analitzar-ne la seua predisposició al suïcidi. El 15% de les dones (8) ho havia pensat alguna vegada, i el 25% dels homes (3) també.