
Des de finals de la dècada de 1960, el litoral comprès entre Sant Carles de la Ràpita i Peníscola ha estat objecte d’un constant procés d’urbanització que ha acabat transformant completament la seua fesomia original.
Una nova exposició al Museu de la Mar de l'Ebre, De la Ràpita a Peníscola. La costa abans del turisme, produïda pel Consorci del Museu de les Terres de l’Ebre, amb el suport del Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya, mostra a partir de 24 fotografies aèries, com el paisatge de secà amb garroferars, o de l’horta irrigada per sínies tant sols separada de la mar per una franja de sorra o còdols o per la timba de roques, es va veure progressivament envaïda pels veïns dels pobles de l’entorn que, en un primer moment de forma fugaç, omplien els diumenges dels dies d’estiu les platges més populars, al temps que apareixien petits càmpings i hostals ocupant algunes parcel·les arran de mar.
Una segona etapa va portar a l'ampliació dels ports, l'expansió dels nuclis urbans, i la proliferació arreu de xalets i segones residències que actualment gairebé formen un continu.
Les fotos van ser preses des de la costa de la Ràpita, Alcanar, Vinaròs, Benicarló i Peníscola l’any 1961, en el moment en que este procés tot just havia començat. El conjunt fotogràfic forma part del fons del Museu de les Terres de l’Ebre, fruit de la donació d’un particular i mai han estat exhibides.
A més a més, l'exposició incorpora textos d'erudits locals per a cada municipi , els quals evoquen este paisatge desaparegut, les activitats que en ell es duien a terme i com ells van viure en primer persona estos canvis. Els diferents autors també reflexionen sobre el que ha significat este procés en el paisatge a primera línia de mar en el tram de costa, de 37km de longitud, a cavall de Catalunya i el País Valencià.
Així mateix, per a l'exposició s’ha recuperat la toponímia de la costa anterior a este procés de canvi, que en molts casos va provocar la modificació dels topònims tradicionals, noms d’indrets que han perdurat en la memòria de la població local i que en altres casos van ser substituïts, en les darreres dècades, pels noms que les noves urbanitzacions i modes han anat fixant com a referents col·lectius.
L'exposició s'inaugurarà al Museu de la Mar de l’Ebre amb la col·laboració de l’ajuntament de Sant Carles de la Ràpita, i posteriorment itinerarà per la resta de poblacions costaneres, Alcanar, Vinaròs, Benicarló i Peníscola. E podrà veure a partir d'este divendres 20 de juny a les 8 del vespre -hora de la inauguració- i fins al 27 de juliol.