Els rapitencs es disputaven el màxim guardó d'este certamen amb l’Asociación Músico-Cultural San Sebastián de Padul (Granada). Des del dijous i fins diumenge, però, hi han pres part d'este esdeveniment vuit bandes convidades de països com Rússia, Itàlia i Colòmbia, dues bandes valencianes i una canària, a més de la de Granada i de l'Agrupació Musical Rapitenca.
El primer premi del certamen es va disputar dissabte a l'Auditori Enric Granados de la capital de la "terra ferma". La banda rapitenca, dirigida per Antoni Alburquerque i Subirats i la granadina, amb Pedro Vicedo com a director, havien d'interpretar una obra obligada i una altra de lliure elecció que havien de ser sotmeses a l'avaluació d'un jurat de prestigi, conformat per Salvador Brotons, que va ser director, entre d'altres de la Banda Municipal de Barcelona i actualment professor de l'ESMUC; el músic i compositor Tomàs Simón Plazas Premi Amposta (1999) i que, a més, és el compositor de l'obra obligada en este concurs; i, per últim, el saxofonista José Maria Bretós.

L'Agrupació Musical Rapitenca dissabte, a l'Auditori Enric Granados Foto: Cedida
L'obra obligada, creada per Tomàs Simón, duia per títol 6000 a.C. Es tracta d'un poema simfònic inspirat en les pintures rupestres dels abrics de l’Ermita de la Pietat d’Ulldecona i que va guanyar el concurs de composició 'La Banda (Sonora) del nostre paisatge'. Pel que fa a l'obra de lliure elecció, totes dues bandes van escollir obres del compositor José Alberto Pina. En el cas de l'AMR, van interpretar Sendes, una simfonia programàtica basada en les emocions i les motivacions que mouen l'ésser humà. La banda granadina va interpretar el poema simfònic The Island of Light, que il·lustra llegendes i emplaçaments de Menorca.
El veredicte es va donar a conèixer este diumenge als Camps Elisis lleidatans en un acte on hi van prendre part les vuit bandes convidades al certamen. Els tres membres del jurat van decidir, per unanimitat, que fora l'AMR la guardonada amb el primer premi, que consta de 3.000 euros.
D'este manera els rapitencs aconsegueixen una fita en la història de l'entitat, fundada el 1946, en ser el primer certamen de prestigi que guanyen.
Moment de 6000 ac obra del compositor @tomasimon pic.twitter.com/0PfegDG0Ir
— Esc. Música Agrupació Musical Rapitenca (@EscMusicaRapita) 7 de juliol de 2019
— Èrika Ferraté Curto (@ErikaFerrate) 6 de juliol de 2019