Quan jo era menuda les galeres eren per al caldo i l’arròs dels diumenges, i… també fregides, per sucar pa amb la mescla de l’oli d’oliva i el suquet que hi deixen anar. També es feien a la brasa: senzill.. però per llepar-se els dits! Val a dir que no és un crustaci fàcil de menjar perquè té moltes punxes a la seua closca entre rosada i grisosa. De tota manera, us recomano que xucleu la substància de la closca, és una autèntica delícia que et farà caure la llagrimeta.
I és que la galera, com mols altres productes de casa nostra, ha passat de ser un producte humil a les taules a ser un producte de prestigi, res a envejar ni al llagostí ni a l’escamarlà. El peixater calero Jordi Guzmán, m’explica que de desembre a març les galeres són un producte molt apreciat per als consumidors; “La galera ovada és una autèntica delícia i en estos mesos està molt valorada pels paladars”, afirma. La venta a peixateries i mercats té el seu moment àlgid estos primers mesos de l’any. Podem trobar galeres durant tot l’any, però aleshores gran part venen importades de França i Croàcia, i no tenen les mateixes garanties de sabor que les que es pesquen a la costa de l’Ebre.

De desembre a març, les galeres com estes del peixater Jordi Guzmán són especialment preuades pels consumidors. Foto: Cedida
A Catalunya, és a la costa de casa nostra és on s’agafen les galeres que consumim majoritàriament. “Tindre una mar que barreja l’aigua dolça i salada pel fet d’estar a la vora del delta de l’Ebre fa que sigue un lloc idoni i se’n agafin en abundància”, m’explica Clemente Curto, pescador de l’Ampolla. Les galeres se pesquen amb el sistema més habitual a la nostra costa: la pesca d’arrossegament. Acostumen a viure sota la sorra de la mar i amb una temperatura tèbia. És necessari que passe primer una barca per fer-les sostovar i la barca que va darrera pugue agafar-les amb la xarxa, el que els pescadors en diuen anar a remolc. I el que m’agrada és la solidaritat entre el gremi, ja que el que s’acostuma a fer és que la primera barca que ha passat, al cap d’un temps acordat dona la volta i passa pel mateix lloc i així també en pot pescar. Només quan hi ha temporal, la primera barca si que pot pescar-les sense necessitat de que es tingui que practicar l’anar a remolc.
“I es que les galeres no han tingut el valor culinari com ara. Els pescadors les havíem de llançar un altra vegada a la mar”, recorda Clemente, amb 30 anys d’ofici de pescador i amb peixateria a l’Ampolla. “Les galeres han d’estar ben vives a l’ hora de vendre-les, només així aconseguixen estar en la màxima frescor i qualitat”, apunta. Fora d’esta temporada de fred, les galeres ja no es pesquen amb tanta freqüència, perquè dixen d’estar ovades. A més es practica la sostenibilitat i es procura que als mesos de calor puguen reproduir-se i regenerar-se dins les aigües de casa nostra.
Desprès d’anys de llacuna, en què les galeres eren un producte molt local, i molt difícil de trobar fora de les fronteres de casa nostra, ara podem dir que estan més presents als restaurants. Eduard Llambrich, cuiner del Restaurant Mestral a l’Ametlla de Mar, ha apostat en els últims anys per donar visibilitat al producte. Fill de pescador calero i dedicat a la cuina del mercat local, Eduard va aprofitar els dinars de calçotades per a donar a conèixer les galeres entre la gent de fora. Ara hi ha plats que són més gurmet i les galeres se servixen sense closca, perquè siguen més fàcils de menjar. La carta del Restaurant Mestral proposa versions de plats tradicionals i d’altres adaptats a les exigències dels comensals: arròs amb galeres nues i verduretes de l’hort; aperitiu de brandada de bacallà i galera amb polpa de mango; crema de galera amb oli d’all i julivert i nata, aperitiu de mousse galera i llagostí.

Crema de galera, amb all, oli, julivert i nata.
Podeu tastar estos plats durant les V Jornades Gastronòmiques de la Galera de les Terres de l’Ebre que es fan fins el 4 de març i que se sumen a les propostes d’un gran col·lectiu de restaurants de L’Ametlla de Mar, l’Ampolla, Sant Carles de la Ràpita i Les Cases d’ Alcanar. Unes jornades en què es fa pedagogia sobre les possibilitats que té la galera a la cuina: xalareu menjant-les de moltes maneres, amb versió clàssica i més creativa, però recordeu que la seua qualitat és fruit de la seua frescor i el sabor intens de mar. De fet, un producte local tant versàtil ha aconseguit captar l’atenció de nombrosos restauradors, també de terra endins, que donen empenta a este producte mariner de proximitat.
Jo, de totes maneres, continuo xalant menjant-me-les fregides i xuclant tots els seus sabors, tot i que em punxe!